به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

بیمه زنان خانه دار


در این مقاله قصد داریم تا تمامی اطلاعات لازم در خصوص بیمه زنان خانه دار را به طور کامل و جامع خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. اطلاعاتی مانند مدارک و شرایط لازم برای بیمه زنان خانه دار از نمونه موضوعاتی است که در این مطلب گنجانده شده است.

یکی از مهم ترین دغدغه های خانم های خانه دار که شغل و منبع کسب درآمدی ندارند، یک پس اندار قابل اتکا در آینده است. طبق آخرین آماری که در این خصوص گرفته شد، ۶۲ درصد از زنان کشور ایران خانه دار هستند که تعداد آنها به حدود ۲۰ میلیون نفر می رسد.

همچنین بیشتر از ۷۵ درصد از این افراد بیمه مستقل نداشته و تحت پوشش بیمه درمانی همسران خود هستند. سازمان تامین اجتماعی در این راستا بیمه ای تحت عنوان بیمه زنان خانه دار برای این افراد ایجاد کرده است.


بیمه زنان خانه دار چیست؟


بیمه زنان خانه دار، تحت عنوان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و جزو دسته بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی به شمار می رود. این بیمه از آذرماه سال ۸۷ و با دریافت مصوبه هیئت مدیره به تصویب رسید.

تمامی زنان خانه دار و دختران مجرد با پرداخت مبلغی حدود ۲۲۰ هزار تومان به صورت ماهانه، می توانند خود را تحت پوشش بیمه زنان خانه دار قرار دهند.

کسانی که تحت پوشش بیمه زنان خانه دار قرار می گیرند، شامل طرح هایی مانند بازنشستگی، از کار افتادگی، خدمات درمانی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی می شوند.


شرط سنی بیمه زنان خانه دار سازمان تامین اجتماعی


تمام زنان خانه دار مجرد یا متاهل از سن ۱۸ تا ۵۰ و همچنین دختران مجرد می توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. کافی است به همراه مدارک لازم و انعقاد قرارداد با بیمه تامین اجتماعی، به یکی از شعبه های تامین اجتماعی مراجعه کنند.

اگر سن متقاضی بیمه در زمان ثبت تقاضا، بیشتر از ۵۰ باشد، با شرطی درخواست او مورد پذیرش قرار می گیرد که سابقه حق بیمه پیشین او معادل مدت زمان مازاد سنی باشد.

به طور مثال، اگر کسی هنگام تقاضای بیمه ۵۲ سال و ۳ ماه سن داشته باشد، به شرطی می تواند تحت پوشش بیمه زنان خانه دار قرار بگیرد که ۲ سال و ۳ ماه سابقه پرداخت حق بیمه در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.

در صورتی که فردی بیشتر از ۱۰ سال سابقه بیمه داشته باشد، بدون شرایط سنی می تواند از بیمه زنان خانه دار استفاده کند. همچنین دختران مجرد می توانند از ۱۸ سالگی از بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار استفاده کنند.


تعهدات بیمه ای سازمان تامین اجتماعی


بیمه زنان خانه دار در راستای اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی، با هدف تحت پوشش قرار گرفتن آحاد جامعه و همچنین حفظ کرامت، امنیت و استقلال مالی زنان و دختران سرزمین به اجرا درآمد.
۴ مدل از تعهدات بیمه ای توسط سازمان تامین اجتماعی برای زنان خانه دار در نظر گرفته شده است:

حق بیمه ۱۲ درصد: نوع اول بیمه زنان خانه دار، فقط شامل مستمری بازنشستگی می شود. هزینه حق بیمه این نوع از بیمه ۲۳۰ هزار تومان است.
حق بیمه ۱۴ درصد: در این نوع از بیمه، نرخ حق پرداخت بیمه ۱۴ درصد است و فقط شامل بازنشستگی و فوت پس از بازنشستگی می شود. هزینه حق بیمه این نوع از بیمه ۲۶۷ هزار تومان است.

حق بیمه ۱۸ درصد: نوع دیگری از بیمه تامین اجتماعی وجود دارد که حق بیمه آن ۲۰ درصد است و شامل تعهدات بازنشستگی، فوت و همچنین از کار افتادگی می شود هزینه حق بیمه این نوع از بیمه ۳۴۳ هزار تومان است.


بیمه زنان خانه‌دار برای چه کسانی مناسب است؟


بیمه زنان خانه دار برای بانوانی مناسب است که خانه دار هستند و شغلی ندارند. این افراد با پرداخت حق بیمه ماهانه خود، می توانند در زمان میانسالی و کهنسالی خود از مزایای بازنشستگی و اخذ مستمری بهره مند شوند.

همچنین بعد از فوت و در صورت احراز شرایط، مستمری این افراد به فرزندان آن ها تعلق می گیرد. همچنین بیمه زنان خانه دار شامل زنانی که مدتی در جایی اشتغال داشته و سابقه پرداخت حق بیمه دارند ولی کارشان را ادامه ندادند نیز می شود.


شرایط بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار


اگر فردی پیش از عقد قرارداد بیمه زنان خانه دار، سابقه بیمه داشته باشد، تمامی سابقه های پیشین او در زمان بازنشستگی محاسبه می شود. همچنین به این دسته از افراد، تعهدات کوتاه مدت مثل کمک هزینه ازدواج، هزینه ایام بیماری و بارداری تعلق نمی گیرد.

ولی باقی امتیازهای تامین اجتماعی در صورت تعیین در قرارداد مثل ازکار افتادگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی، مستمری بازنشستگی و امتیازهای دفترچه درمانی در صورتی که حق سرانه درمان واریز شود به آن ها تعلق می گیرد.

افراد واجد شرایط بیمه زنان خانه دار، می توانند با ۵۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه از مزایای بازنشستگی و دریافت مستمری تامین اجتماعی بهره مند شوند.
همچنین اگر پدر خانواده پوشش بیمه ای نداشته باشد، متقاضی بیمه زنان خانه دار می تواند با پرداخت حق سرانه درمان، فرزندان خود را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهد.

علاوه بر این، در بیمه زنان خانه دار، فرانشیز بیمه جهت خدمات درمانی بستری ۱۰ درصد و برای خدمات پزشکی سرپایی ۳۰ درصد است.


مزایای بیمه زنان خانه دار سازمان تامین اجتماعی


ازجمله مزایای بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حق انتخاب نرخ ها با متقاضی است.
  • بیمه درمانی در این نوع از بیمه اختیاری است.
  • دریافت تعهدات بلند مدت مثل بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی.

مدارک لازم برای ثبت نام بیمه زنان خانه دار


قدم اول برای تحت پوشش قرار گرفتن در بیمه زنان خانه دار، مراجعه به یکی از کارگزاری های رسمی تامین اجتماعی است. از جمله مدارکی که در هنگام مراجعه نیاز است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • یک قطعه عکس ۳ در ۴
  • تکمیل فرم بیمه زنان خانه دار