4/5 - (2 امتیاز)

راهنمای تنظیم دادخواست


اگر نمی دانید دادخواست چیست و نیاز به راهنمای تنظیم دادخواست دارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. هدف این سایت این است که شما بتوانید به تنهایی و بدون نیاز به وکیل دادخواست مورد نظر خود را تنظیم نمایید.

اما پیش از آن لازم است تا کمی درباره برگه دادخواست و مفاد آن اطلاعات لازم را ارائه دهیم.

نخستین مرحله و اقدامی که برای طرح یک دعوی در دادگستری بایستی انجام شود ارائه دادخواست به دادگاه می باشد . به عبارت دیگر ، هر کسی که قصد پیگیری یک دعوای حقوقی را دارد بایستی ابتدا با ارائه یک دادخواست شروع به انجام این امر نماید .

دادخواست برگه مخصوصی است که چاپ شده و افراد می توانند با پر کردن فرم دادخواست اقدام به اقامه دعوای حقوقی کنند . اما نحوه تنظیم دادخواست نکات مهمی دارد که نمی توان از آن غافل بود .

به همین دلیل در این مقاله ابتدا به بررسی کلیاتی راجع به فرم دادخواست پرداخته و در ادامه راهنمای تنظیم دادخواست را برای شما قرار خواهیم داد.


دادخواست چیست؟


علیرغم اینکه در دعاوی کیفری می توان بر روی هر برگه ای شکایت را تنظیم نمود ، در مورد دعاوی حقوقی درخواست رسیدگی الزاما با تقدیم دادخواست صورت می پذیرد .

به موجب ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی ، هیچ دادگاهی نمی تواند به دعوایی رسیدگی کند ؛ مگر اینکه شخص یا اشخاص ذینفع ، وکیل ، قائم مقام یا نماینده قانونی آنان رسیدگی به دعوا را برابر قانون درخواست نموده باشد.

و طبق ماده 48 قانون آیین دادرسی مدنی ، شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست است .

به همین دلیل ، یکی از مراحل اولیه ای که خواهان یک دعوا بایستی طی کند ، تقدیم دادخواست به دادگاه صالح است .

تکمیل دادخواست به لحاظ شکلی اهمیت فراوانی دارد . در غیر این صورت موجب صدور قرار رد دادخواست خواهد شد.

برگه دادخواست را می توان از محل فروش اوراق قضایی در دادگستری و مجتمع های قضایی تهیه نمود . دادخواست را باید به دفتر دادگاه صالح برای رسیدگی تحویل داد و در نقاطی که دادگاه دارای شعب متعدد است ، بایستی به دفتر شعبه اول تسلیم کرد .


موارد لازم برای تنظیم دادخواست


پس از توضیحاتی که درباره دادخواست و لزوم تقدیم آن به دادگاه ارائه کردیم، لازم است تا کامل ترین و ساده ترین راهنمای تنظیم دادخواست را نیز آماده نماییم.

دادخواست می تواند توسط خود فرد ( خواهان ) و یا توسط وکیل او تنظیم شود . قانون آیین دادرسی مدنی نیز در ماده 51 مقرر نموده است که دادخواست بایستی شامل موارد زیر باشد :

  • نام و نام خانوادگی
  • نام پدر
  • سن
  • اقامتگاه
  • و حتی الامکان شغل خواهان
  • مشخصات وکیل نیز در صورتی که دادخواست توسط وکیل تنظیم شود ، بایستی درج شود .

نکته اینکه در صورتی که محل اقامت یا نشانی خوانده ( کسی که دعوایی بر علیه او مطرح شده است ) ، معلوم نباشد یا به عبارت دیگر خوانده مجهول المکان باشد ، بایستی یک بار در روزنامه آگهی منتشر نمود و در صورتی که مراجعه ای صورت نگیرد ، دادگاه بصورت غیابی حکم صادر می کند .

علاوه بر درج مشخصات طرفین در دادخواست ، قسمت دیگر تعیین خواسته و بهای آن است که تعیین صحیح آن نقش بسیار مهمی در صدور حکم خواهد داشت .

خواسته یا مالی است و یا غیر مالی ؛ به عنوان مثال در صورتی که از شخصی طلبی داریم ، بایستی میزان و مبلغ آن را در دادخواست قید نماییم ، همچنین اگر مردی که همسرش منزل را ترک کرده است ، باید در قسمت خواسته الزام به تمکین وی را درج کند .

یکی دیگر از بخش های دادخواست ، دلایل و منضمات دادخواست است، که با استفاده از ادله اثبات دعوی در امور حقوقی امکان پذیر خواهد بود .

به عنوان مثال ، کپی برابر با اصل سند ازدواج ، شهادت شهود ، کارشناسی و … می تواند جزء دلایل دادخواست باشد که از طریق پیوست های دادخواست بایستی ارایه شوند .

در بخش شرح دادخواست نیز توضیحاتی کلی راجع به دادخواست و خواسته نوشته شده و دلایل و مستندات نیز مورد اشاره قرار می گیرند .


راهنمای تنظیم دادخواست به طور رایگان


همان طور که گفتیم هدف ما در این سایت آن است که شما به تنهایی و بدون نیاز به وکیل برای تنظیم دادخواست خود اقدام نمایید. به همین دلیل فرم دادخواستی در سایت قرار دادیم که می توانید از منوی سایت و یا صفحه اصلی به فرم دادخواست دسترسی داشته باشید.

در فرم دادخواست ارائه شده در سایت لازم است تا فیلدهای ستاره دار را تکمیل نمایید.

ابتدا لازم است در بخش اول تعداد خواهان و خوانده را مشخص نمایید. نکته بسیار مهم در این بخش این است که حتما کیبورد شما بر روی زبان انگلیسی قرار داشته باشد.

سپس مشخصات خواهان و خوانده را با دقت و به طور کامل وارد نمایید.


راهنمای تنظیم دادخواست در بخش شرح دادخواست و تعیین خواسته و دلایل


حال سوال اساسی این است که در بخش تعیین خواسته و دلایل و منضمات و همچنین شرح دادخواست چه بنویسیم ؟ برای اینکه بتوانیم بهتر راهنمایی کنیم فرض کنید می خواهیم دادخواست مطالبه نفقه معوقه را تنظیم کنیم.

برای تکمیل بخش های مذکور در دادخواست ، ما برای شما تعداد زیادی نمونه دادخواست قرار دادیم که می توانید با کلیک بر نمونه دادخواست در منوی اصلی آن ها را مشاهده نمایید.

همچنین می توانید با توجه به شرح دادخواست های نوشته شده در این نمونه دادخواست ها و احوالات و وضعیت خودتان شرح دادخواست مناسب خودتان را یادداشت نمایید.


روش های یافتن نمونه دادخواست مورد نظر


یکی از مهمترین نکات برای راهنمای تنظیم دادخواست تکمیل بخش های شرح دادخواست و .. است . همانطور که پیشتر گفتیم برای نوشتن این بخش ها باید به نمونه دادخواست های مرتبط با موضوع شما دسترسی داشته باشیم. ما در این سایت کار شما را راحت تر کرده و تعداد زیادی نمونه دادخواست برایتان قرار داده ایم.

برای دسترسی به نمونه دادخواست های مورد نظر مانند نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه، دو روش وجود دارد:

۱- روش اول : می توانید به بخش نمونه دادخواست ها در منوی سایت مراجعه نموده و با جستجو در سایت به نمونه دادخواست مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

۲- روش دوم : اگر می دانید که دادخواستی که قصد تنظیم آن را دارید مربوط به چه دعاوی ای است می توانید به آن بخش در منوی سایت مراجعه نموده و دادخواست مورد نظر خودتان را پیدا کنید. به عنوان مثال ، نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه جزء دعاوی خانواده محسوب شده و در منو می توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.


نتیجه گیری


در این مطلب سعی کردیم تا بهترین راهنمای تنظیم دادخواست را برایتان ارائه دهیم. به این ترتیب می توانید بدون داشتن وکیل بهترین نمونه دادخواست لازم را برای امور حقوقی قضایی خود تنظیم نمایید.