4.2/5 - (6 امتیاز)

نمونه دادخواست تامین دلیل


در این مقاله قصد داریم تا چند نمونه دادخواست تامین دلیل با موضوع های مختلف برای شما عزیزان ارائه دهیم. اما پیش از آن لازم است بدانیم که تامین دلیل چیست؟ پس ابتدا به تعریفی از تامین دلیل پرداخته و سپس چند مثال از تامین دلیل ذکر خواهیم کرد.

در نهایت چند نمونه دادخواست تامین دلیل برای راهنمایی شما عزیزان برای تنظیم قرار خواهیم داد.


تعریف تامین دلیل


تامین دلیل یعنی حفظ و تهیه کردن‏ دلیل یا در جای امن گذاشتن دلیل. منظور از تامین دلیل این است که مثلا شما دلایل و مدارکی دارید که در حال از بین رفتن است یا ممکن است از بین برود و فعلا هم برای طرح دعوی یا استفاده‏ از این دلائل آماده نیستید و منظورتان این است که این دلائل فعلا در جای امنی محفوظ بماند.

در این صورت بهترین راه این است که « تامین دلیل » کنید. برای اینکه بدانید چه مواقعی لازم است تامین دلیل کنید به ذکر چند مثال خواهیم پرداخت :


مثال اول: زمانی که شما بر یک شخصی حقی دارید


مثلا ساعت خود را نزد او امانت گذارده و رسید نگرفته ‏اید و اشخاصی از وجود این حق مطلعند ولی شما احتمال میدهید در موقع مطالبه این حق‏ یا طرح دعوی، به این اشخاص یعنی مطلعین از موضوع، دسترسی پیدا نکنید یا نتوانید به موقع از اطلاعات آنها استفاده کنید (مثلا این اشخاص در آن موقع به مسافرت رفته یا محل اقامت خود را تغییر داده باشند یا احیانا طرف شما آنها را فریب دهد و از شهادت دادن منصرف نماید)


مثال دوم: اتومبیلی با اتومبیل شما تصادف و خسارت وارد کرده است.


زمانی که اتومبیلی با اتومبیل شما تصادف کرده و شخص مقابل حاضر به پرداخت خسارت نیست. در این موقع می خواهید که خسارت وارده به اتومبیل شما از طریق رسمی «برآورد» شود تا اگر خواستید از طریق شکایت، خسارت را وصول کنید در موقع محاکمه، خسارت‏ وارده بر شما معلوم باشد.

توجه داشته باشید که در مورد تصادف اتومبیل در صورتی که‏ مقصر حاضر به پرداخت خسارت وارده به اتومبیل شما نشود ناچارید دعوای حقوقی اقامه کنید. و در اینصورت احتمال دارد نظریه‏ متخصص شهربانی که معمولا در مورد تصادفات اظهارنظر فنی می کنند به علت اینکه کارشناس رسمی‏ دادگستری «در رشته برآورد خسارت» نمی باشند مورد ایراد طرف واقع و دادگاه هم این نظریه‏ را کافی نداند.

آنوقت با نبودن دلیل بر میزان خسارت وارده کار محاکمه شما مشکل می شود و حتی شاید به نتیجه مطلوب نرسد. چرا که هنگام محاکمه، دیگر ماشین شما تعمیر شده و آثار خسارت واضح نیست تا میزان آن به سادگی برآورد شود.


جه زمانی باید دادخواست تامین دلیل تنظیم شود؟


معمولا دادخواست تامین دلیل قبل از طرح دعوی و به منظور حفظ دلائل موجود داده می شود. ولی ممکن است در ضمن دادرسی و رسیدگی به دعاوی احتیاج به دادخواست تامین دلیل پیدا شود .

مثلا شخصی خانه شما را اجاره کرده و اجاره بها را نپرداخته است. شما برای گرفتن اجاره بها علیه او طرح دعوی کرده و یکی از دلائل خود را معاینه محل از طرف مراجع قانونی قرار داده ‏اید. یعنی‏ خواسته ‏اید که قاضی دادگاه بیاید و از نزدیک ببیند که مستأجر هنوز در منزل شما سکونت دارد ولی مستاجر برای اینکه این دلیل شما را بی‏ اثر کند می خواهد قبل از موعد اجرای قرار، یعنی روزی که‏ قاضی دادگاه باید به محل بیاید خانه را تخلیه کند.

شما در روز تخلیه خبردار می شوید. فورا دادخواست تامین دلیل به دادگاه تقدیم و تقاضا می‏ کنید همان ‏روز به محل مورد اجاره بیایند و جریان تخلیه منزل شما را صورت مجلس کنند. پس از تنظیم صورت مجلس «تامین دلیل» ، رونوشت‏ مصدقی از آن تهیه و ضمیمه پرونده اصلی دعوا، یعنی «دعوای مطالبه مال الاجاره» می‏ کنید و به این ترتیب جلوی سوء نیت مستاجر را گرفته ‏اید.


در دادخواست تامین دلیل چه نکاتی باید قید شود؟


در دادخواست تامین دلیل مانند سایر دادخواست‏ها بایستی روی فرم چاپی دادخواستهای معمولی «بدوی» و به تعداد طرفهای تامین دلیل‏ به علاوه یک نسخه باشد. با این توضیح که در ستون «خواهان» مشخصات و نشانی شاکی و در ستون‏ «خوانده» مشخصات و نشانی شخص مقابل. و در ستون «خواسته» جمله «تامین دلیل» را می ‏نویسید و در متن دادخواست، با ذکر مقدمه، علت تقدیم دادخواست و منظور از آن را نوشته و از دادگاه‏ درخواست جمع ‏آوری و تامین دلیل موجود را می نمایید.

در انتهای این مطلب دو نمونه دادخواست تامین دلیل برایتان اماده کرده ایم. می توانید به آنها رجوع نمایید.


دادخواست تامین دلیل را به چه دادگاهی باید داد؟


دادخواست تامین دلیل را باید در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کرد که وظیفه محاسبه هزینه تمبر نیز بر عهده آنهاست. این دعوا غیر مالی است و خوانده ندارد.

اگر دادخواست تامین دلیل شما فوری بود یا اینکه تعیین نام و نشانی طرف برای شما غیرممکن باشد (مثل اینکه اصولا طرف خود را نشناسید) در این دو مورد دادگاه بدون احضار طرف «تامین دلیل» می کند.

این نکته را هم بدانید که گاهی تقاضای‏ «تامین دلیل» ممکن است شفاهی و بدون تقدیم دادخواست باشد و آن در موردی است که دعاوی شما در دادگاه بخش جریان داشته باشد. در ضمن دادرسی از دادگاه تقاضا کنید که برای موضوعی‏ که موردنظر شما است تامین دلیل شود. در این صورت بدون تقدیم دادخواست جداگانه دادگاه‏ به تقاضای شما ترتیب اثر خواهد داد.


چه کسانی صلاحیت تامین دلیل دارند؟


دادگاه اختیار دارد تامین دلیل را به عهده دادرس‏ علی ‏البدل دادگاه یا مدیر دفتر بگذارد ولی برای این کار معمولا مدیر دفترها مامور می‏ شوند.

در حال حاضر دادرس دادگاه با صدور قرار ، موضوع تامین دلیل را به یکی از کارشناسان رسمی دادگستری در رشته مربوط ارجاع و نظر وی را جلب می نماید.

نمونه دادخواست تامین دلیل ( نمونه ۱)


برگ دادخواست به دادگاه عمومی

 

مشخصات طرفيننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان

خوانده

وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهای آنتقاضای تامین دلیل و بازدید از عمارت مسکونی و تجاری مستند به و بهای آن آماده ۱۴۹ ق.آ.د.م
دلايل و منضمات دادخواست۱- فرم وکالتنامه ۲- کپی مصدق نقشه تأیید شده از سوی نظام مهندسی

ریاست محترم محاکم عمومی و انقلاب دادگستری

با سلام و احترام به استحضار عالی می رساند موکل در سال …….. با اخذ پروانه ساختمانی شماره …….. و نقشه تأیید شده از سوی نظام مهندسی (پیوست) اقدام به ساخت عمارت مسکونی، تجاری خود واقع در خیابان ……… نمودند.

با این توضیح که در قسمت زیرزمین طی تأیید نقشه شهرداری ملک به صورت ۲ واحد انباری مسکونی ساخته شده و از قدمت آن حدود …… سال میگذرد. متأسفانه چون مدارک و اسناد ملک موکل و سایر افراد در منطقه …. شهرداری سابق به علت حریق از بین رفته موضوع عدم وجود مدارک در پرونده موکل مؤید آن است که در حال حاضر مدارک مثبته در شهرداری نبوده و شهرداری منطقه به این منظور (دو واحد مسکونی انباری زیرزمین) پرونده را به کمیسیون ماده صد ارسال و کمیسیون مربوط نیز حکم به تخریب دیوار حائل دو واحد را داده .

در حالی که احداث دو واحد براساس نقشه و از زمان ساخت صورت گرفته بدین منظور با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری تقاضای تامین دلیل و اظهارنظر کارشناس در خصوص دیوار حائل دو واحد که ۴۵ سانتی می باشد و بار طبقات بر این دیوار قرار گرفته و تخریب آن موجبات زیان غیر قابل جبران خواهد بود را از محضر شورا استدعا دارم.

 

امضا – مهر – اثر انگشت

شماره و تاريخ ثبت دادخواست

شماره

تاريخ

شعبه دادگاه عمومي رسيدگي فرمائيد

نام ونام خانوادگي مقام ارجاع كننده:

تاريخ / / امضاء

چاپ روزنامه رسمي كشور فرم شماره 1296/2201/54 دفتر طرح و برنامه ريزي

نمونه دادخواست تامین دلیل ( نمونه ۲)


برگ دادخواست به دادگاه عمومی

 

مشخصات طرفيننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان

خوانده

وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهای آنتقاضای رسیدگی و تامین دلیل وفق مقررات مواد ۱۴۹ لغایت ۱۵۳ تعیین خواسته قانون آیین دادرسی مدنی مبنی بر خروج اجناس از کارگاه و استهلاک و بهای آن
دلايل و منضمات دادخواست۱- وکالتنامه ۲- کپی مصدق صورتجلسه مورخ …………….

ریاست محترم محاکم عمومی و انقلاب دادگستری

با سلام و احترام اینجانب …………. به وکالت از سوی موکل آقای ……….. به استحضار عالی می رساند موكل به اتفاق خوانده ردیف اول از یک طرف به عنوان پیمانکار و از طرف دیگر خوانده ردیف دوم شرکت ………… به نمایندگی آقایان …….. مدير عامل و ………. رئیس هیات مدیره قرارداد منعقد می نمایند. محل انجام عملیات مندرج در قرارداد پالایشگاه …….. بوده و موكل و خوانده ردیف اول جهت اجرا مبادرت به انتقال تجهیزات و لوازم مورد نیاز به محل اجرای قرارداد نمودند تا اینکه پس از مدتی از انجام کار قرارداد مربوطه فسخ می گردد و در خصوص تعیین تکلیف هزینه های صرف شده جلسه ای فی مابین موکل و خوانده ردیف اول تشکیل و مطابق صورتجلسه مورخ ۸۷/ ۱۱ / ۲۰ در بند ۲ آن مقرر می گردد که تعدادی اجناس طبق لیست پیوست و همچنین ۳۶۲ عدد تخته که در خصوص اجرای قرارداد به پالایشگاه منتقل شده از محل کارگاه خارج و تحویل موکل شود که متأسفانه اموال مذکور به موکل تحویل نشده و پس از مدتی اطلاع یافته که خوانده ردیف دوم اموال فوق الذکر را در اختیار گرفته و مورد استفاده قرار می دهد که این امر موجب استهلاک اجناس گردیده است. علیهذا با تقدیم این دادخواست از محضر شورای محترم مستند به مواد ۱۴۹ لغایت ۱۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی تقاضای تامین دلیل با جلب نظر کارشناس برای تعیین استفاده کننده از اموال به جهت تقدیم دادخواست مطالبه اجرت المثل مورد استدعاست.

 

امضا – مهر – اثر انگشت

شماره و تاريخ ثبت دادخواست

شماره

تاريخ

شعبه دادگاه عمومي رسيدگي فرمائيد

نام ونام خانوادگي مقام ارجاع كننده:

تاريخ / / امضاء

چاپ روزنامه رسمي كشور فرم شماره 1296/2201/54 دفتر طرح و برنامه ريزي