به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

مجازات عدم تمکین زن از شوهر


در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مجازات عدم تمکین زن از شوهر بپردازیم. ابتدا به تعریف تمکین پرداخته و سپس بررسی خواهیم کرد که آیا عدم تمکین منجر به مجازات خواهد شد یا خیر؟

هنگامی که زن و مرد با هم ازدواج کردند ، بر اساس شرع و قانون بایستی تکالیفی را در برابر یکدیگر انجام بدهند . به عنوان مثال زن از حق نفقه برخوردار است و در عین حال بایستی تمکین نماید .

تمکین همانگونه که در عرف شناخته می شود ، به معنای پذیرش شوهر در امور کلی زندگی خانوادگی و روابط زناشویی است . اما گاهی ممکن است که به دلیل اختلافات مطرح شده میان زن و مرد ، زن حاضر به تمکین در برابر شوهر خود نشود .

به دنبال این موضوع ، این سوال مطرح می شود که مجازات عدم تمکین زن از شوهر چیست .

و اینکه آیا در صورت عدم تمکین زن مهریه و نفقه به وی تعلق می گیرد یا خیر ؟ به همین مناسبت ، قصد داریم در ادامه این مقاله به بررسی عدم تمکین زن از شوهر و آثار حقوقی عدم تمکین بپردازیم .


مفهوم تمکین چیست ؟


پیش از اینکه به مجازات عدم تمکین زن از شوهر بئردازیم، بهتر است تا مفهوم تمکین را به طور کامل بررسی کنیم.

همان طور که می دانید، به محض اینکه عقد نکاح میان زن و مرد خوانده شد ، هر یک از آنان موظف به تکالیفی در برابر یکدیگر می شوند .

یکی از این تکالیف که به موجب عقد نکاح بر عهده زن قرار می گیرد ، تمکین در برابر شوهر است . بر اساس قانون ، تمکین زن از شوهر را می توان به دو نوع تمکین عام و تمکین خاص تقسیم بندی کرد .

  • تمکین عام : به معنای خوش رفتاری یا حسن معاشرت زن با شوهر و پذیرفتن خواسته‌‌های مشروع همسر است.

البته شایان ذکر است که مرد نیز موظف به رعایت تمکین است و بایستی نسبت به خواسته‌‌های مشروع همسر پاسخ مثبت بدهد.

بنابراین اگر مردی از همسر خود توقعات نامشروع یا نامتعارفی داشته باشد، زن مکلف به اطاعت از او نیست.

به عنوان مثال اگر مردی بر خلاف عرف از خروج همسر خود از منزل و بازدید خویشان و دوستان جلوگیری کند، رفتار وی سوء معاشرت تلقی می‌شود و زن مکلف به رعایت از آن نیست.

  • تمکین خاص : منظور از این نوع تمکین رابطه‌ خاص زوجیت و روابط جنسی زناشویی است. در مقابل تمکین، مساله عدم تمکین یا نشوز مطرح می‎شود که به معنی نافرمانی یکی از زوج ها نسبت به دیگری است.

بنابراین نشوز نمی‌تواند صرفا مختص زن باشد. نافرمانی شوهر و عدم ایفای مقتضیات و ملزومات زندگی مشترک نشوز نام دارد.

ولی در عرف و حقوق امروز، واژه‌ نشوز را بیشتر در مورد زن به کار برده‌ اند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله « حکم مهریه زن ناشزه » رجوع نمایید.

نشوز مرد می‌تواند در موارد متعددی وجود داشته باشد. به طور مثال مردی که نفقه‌ همسر را نمی‌پردازد یا با همسر خود حسن معاشرت ندارد ناشز است. شایان ذکر است که اگر حالت نشوز از جانب هر دو طرف باشد، شِقاق نامیده می‌شود.


مفهوم عدم تمکین


هرگاه زن همسرش را تمکین نکند و در اصطلاح حقوقی ناشزه شود، همسر می تواند به دادگاه و محکمه حقوقی مراجعه کند و با ارائه دادخواست الزام به تمکین، وی را به تمکین مجبور کند.

مصادیقی از عدم تمکین در برابر شوهر عبارت است از :

  • عدم سکونت در محلی که شوهر آن را فراهم کرده است ،
  • انتخاب شغل مغایر با شئون خانوادگی زوج ،
  • خارج شدن از منزل بدون اجازه و اطلاع شوهر و … .

در این صورت ، عدم تمکین از جانب زن ، پیامدهای حقوقی می تواند به بار آورد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم .

به علاوه، زن نمی تواند در مدتی که تمکین نمی کند از همسر خود طلب نفقه داشته باشد. به عبارت دیگر اگر زن بدون هیچ گونه مانعِ شرعی از انجام وظایف و تکالیف زوجیت امتناع کند، استحقاق خود را برای مطالبه نفقه از دست می دهد.

بنابراین اگر زن برای عدم اطاعت از خواسته های مشروع همسر خویش، عذر موجه و قانونی داشته باشد نفقه به او تعلق خواهد گرفت.

از طرف دیگر، همان گونه که بیان شد ممکن است مردی نیز ناشز شود و به وظایف خویش عمل نکند. در این صورت زن می تواند با مراجعه به دادگاه الزام همسر را به انجام وظایف و تکالیف قانونی و شرعی خود درخواست کند.

نشوز مرد، سوء معاشرت یا همان بدرفتاری تلقی می شود و می تواند از مصادیق عسر و حرج زن باشد و طبق قانون زن می تواند با طی مراحل قانونی، درخواست طلاق بدهد.

عدم تمکین از سوی زن سبب محرومیت وی از نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت و نحله می شود.

مجازات عدم تمکین زن


در خصوص اینکه عدم تمکین از سوی زن چه آثار حقوقی در پی دارد ، برخی این سوال را می پرسند که مجازات عدم تمکین زن از شوهر چیست ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به طور کلی مجازات قانونی ، تنها در صورتی در قبال اشخاص اجرا می شود که در قانون برای عمل آنها جرم تعیین نموده باشد .

اما عدم تمکین از سوی زن ، جرم نیست تا بتوان وی را مجازات کرد. بلکه بهتر است گفته شود که آثار حقوقی عدم تمکین از سوی زن چیست .

یا به عبارت دیگر عدم تمکین از سوی زن چه پیامدهای حقوقی و قانونی به دنبال خواهد داشت . لذا در این قسمت سعی داریم تا به مهمترین آثار حقوقی عدم تمکین زن بپردازیم .


آثار حقوقی عدم تمکین زن از شوهر


1 – در صورتی که زن بدون مانع مشروع از تمکین در برابر شوهر خودداری کند ، از حق دریافت نفقه محروم خواهد شد .

2 – در صورت عدم تمکین ، زن از برخی از حقوق مالی بعد از طلاق همچون اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال و دارایی های مرد پس از طلاق محروم می گردد .

3 – مرد با گذشت مدت زمانی از عدم تمکین غیر موجه زن ، می تواند با مراجعه به دادگاه حکم ازدواج مجدد بگیرد .