به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

مجوز فروشگاه اینترنتی


مجوز فروشگاه اینترنتی یکی از مواردی است که این روزها بسیاری از افراد شاغل در فروش محصولات به آن نیاز دارند تا بتوانند محصولات خود را به صورت اینترنتی و آنلاین به فروش برسانند.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی در سالهای اخیر با استقبال زیادی مواجه شده است. اما این روزها که تمام دنیا درگیر ویروس مرگبار کرونا شده اند نیاز به فروشگاه اینترنتی و خرید آنلاین بیش از پیش احساس می شود.

لذا بر آن شدیم تا هر آنچه که برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی لازم است خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.


لازمه دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی


یکی از دلایلی که موجب ترغیب یا امتناع افراد از خرید آنلاین و خرید از فروشگاه های اینترنتی می شود این است که آن فروشگاه اینترنتی دارای مجوزهای لازم هست یا خیر.

بنابراین مجوز فروشگاه اینترنتی از مهمترین فاکتورهایی است که افراد می توانند اعتماد کرده و اقدام به خرید از آن فروشگاه نمایند.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که در این روزهای پر التهاب شیوع کرونا و بی رونق شدن کسب و کارها به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی افتادید به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در ادامه می توانید تمامی مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی را مشاهده نموده و با شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی آشنا شوید.

اما سوالی که پیش می آید این است که باید از کجا شروع کنم و چه مجوزهایی برای راه اندازی سایت فروشگاه لازم دارم؟ اینکه برای دریافت هر یک از این مجوزها به کجا مراجعه نمایم؟ آیا راه اندازی فروشگاه اینترنتی قوانین خاصی دارد؟


قدم اول برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی


همان طور که شاید خیلی از شما حدس زده باشید اولین قدم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی « طراحی سایت فروشگاهی » است. پس از طراحی سایت فروشگاهی نوبت به دریافت مجوزهای لازم برای جلب اعتماد مشتریان به خرید آنلاین می رسد.

یکی از مهمترین دلایلی که فروش آنلاین یک فروشگاه اینترنتی را تضمین می کند اعتماد داشتن مشتریان به خرید و پرداخت وجه است. خوشبختانه برای حل این مشکل راه حل وجود دارد و آن هم گرفتن مجوزهای رسمی از سازمان های مرتبط است که سبب افزایش اعتماد مشتریان خواهد شد.

افزایش اعتماد هم برابر است با افزایش فروش آنلاین و کسب درآمد اینترنتی در روزهای بی رونق اقتصادی دوران شیوع کرونا. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در دوران پساکرونایی راه اندازی کسب و کار اینترنتی افزایش چشمگیری در جامعه خواهد داشت.


قدم دوم برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی


یکی دیگر از عوامل ایجاد اعتماد بین مشتریان برای یک فروشگاه اینترنتی این است که مردم می توانند با ثبت تخلفات در وب سایت پلیس سایبری به نشانی https://csirc.cyberpolice.ir و انتخاب گزینه « گزارش تخلف وب سایت » تخلفات صورت گرفته را به سرعت اطلاع دهند.

همین باعث دلگرمی و ایجاد اعتماد بین مشتریان خواهد بود که در صورت بروز تخلف می توانند به سرعت آن را ثبت و پیگیری نمایند.

قدم دوم برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا همان ای نماد ( اینماد ) است.


نماد اعتماد الکترونیکی ( ای نماد )


اگر به فروشگاه های اینترنتی پرطرفدار مراجعه کرده باشید حتما در گوشه ای از سایت نماد اینماد را مشاهده کرده اید. به جرات می توان گفت که « ای نماد » اصلی ترین مجوز راه اندازی فروشگاه اینترنتی است که سبب ایجاد اعتماد مردم به خرید آنلاین از آن فروشگاه اینترنتی می شود.

مجوز فروشگاه اینترنتی

ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی به وسیله مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای کسب و کار اینترنتی و با نظارت وزارت صنعت و معدن و تجارت به افرادی که قصد تاسیس فروشگاه آنلاین را دارند، اعطا می شود.


قدم سوم برای دریافت مجوز فروش اینترنتی


دریافت مجوز ساماندهی


مجوز ساماندهی نمادی است که تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیر سایت داده می شود که تائید کننده‌ محتوای آن وب سایت است. برای دریافت این نماد باید به آدرس samandehi.ir مراجعه نمایید.

نکته : لازم به ذکر است که تهیه این نماد برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی الزامی نیست و بیشتر برای فروشگاه هایی حائز اهمیت است که محصولات سمعی و بصری می فروشند.

مزیتی که این نماد دارد این است که اگر سایت شما دستخوش فیلترینگ شود، ستاد ساماندهی قبل از فیلترینگ شما را با ارسال پیامک آگاه می کند. بنابراین داشتن این مجوز برای فروشگاه هایی بیشتر مورد نیاز است که محتوای صوتی و تصویری دارند و احتمال فیلترینگ آن بیشتر از سایر محتواهاست.

محتوای این محصولات و همچنین محتوای وب سایت باید مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. با دریافت این نماد نشان می دهید که سایت شما یک سایت قابل اطمینان است.


قدم چهارم برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی


دریافت مجوز رسانه دیجیتال


کلیه وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی لازم است تا برای دریافت مجوز نشر دیجیتال بر خط اقدام نمایند. لازم به ذکر است که مجوزهای دیجیتال برای هرگونه فعالیت فرهنگی دیجیتال مورد نیاز است و انواع مجوز های دیجیتال مختلفی وجود دارد.

نکته : متقاضیان “حقیقی” فعالیت فرهنگی دیجیتال فقط امکان ثبت درخواست مجوز نشر بر حامل (آثار متعلق به خود متقاضی) و نشر برخط  و تکثیر حامل های دیجیتال محدود (در صورت داشتن پروانه کسب) را دارند و بقیه مجوزها فقط به متقاضی”حقوقی” اعطا می گردد.


قدم پنجم برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی


دریافت مجوز نظام صنفی رایانه ای


تمام شرکت ها و کسانی که کسب و کار اینترنتی دارند بعد از ثبت شرکت و قبل از شروع به کار در زمینه های مختلف تولید، طراحی، توسعه ، مشاوره و آموزش نرم افزارها و … باید به نظام صنفی استان مورد نظر خود رفته و مجوز لازم در زمینه فعالیت های رایانه ای را اخذ نمایند.

لازم به ذکر است، شرکت هایی که مدیر عامل آن حداقل مدرک لیسانس داشته باشند و همچنین کسب و کار آنها در زمینه فعالیت های رایانه ای باشد می توانند برای دریافت مجوز نظام صنفی رایانه ای اقدام کنند.


قدم ششم برای دریافت مجوز وب سایت اینترنتی


درگاه پرداخت اینترنتی


در گذشته مردم با فیشینگ در فضای مجازی آگاهی کافی نداشتند و از طرفی بسیاری از سایت ها مجوز لازم برای پرداخت وجه را نداشتند.

به این ترتیب بسیاری از کلاهبردارن در ابتدای تاسیس فروشگاه اینترنتی از این موضوع سواستفاده نموده و با استفاده از فیشینگ اطلاعات و اموال خریداران در فضای مجازی را به سرقت می بردند.

اما امروزه به دلیل افزایش آگاهی مردم و همچنین با مجوزهای رسمی در زمینه کسب و کار اینترنتی ، دست بسیاری از کلاهبرداران کوتاه شده است.

در حال حاضر پیشرفت های زیادی در زمینه فناوری مالی در کشور صورت گرفته که درگاه پرداخت بانکی مناسب و امن برای بسیاری از فروشگاه های اینترنتی کوچک و بزرگ ایجاد نموده که از دسترسی کلاهبرداران به دور است.