1.5/5 - (2 امتیاز)

تبدیل قولنامه به سند


در مجلس شورای اسلامی طرحی برای ارتقای اسناد رسمی مطرح شده که به موجب آن می توان برای تبدیل قولنامه به سند اقدام نمود. در این سامانه‌ تمام کسانی که سند عادی دارند، می توانند قولنامه خود را در آن ثبت و در مهلت مشخصی آن را به سند رسمی تبدیل نمایند.

بر این اساس بایستی نقل و انتقالات در خصوص املاک دارای سابقه ثبتی، به موجب سند رسمی صورت گیرد.

اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۰، ذیل طرح جهش تولید مسکن از سوی مجلس شورای اسلامی دو گام مهم در جهت حذف قولنامه‌های دستی و اسناد غیررسمی معاملات مسکن برداشته شد؛
که یکی انتقال سامانه املاک و مستغلات از وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی و دیگری الزامی کردن ثبت کد رهگیری در معاملات بود.

اوایل اردیبهشت ماه امسال نیز محمود محمودزاده – معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ای خبر داد که طبق آن تمامی نقل و انتقالات حوزه مسکن بر پایه اسناد رسمی باشد.
مصطفی‌قلی خسروی – رییس اتحادیه مشاوران املاک هم به همکاری اتحادیه املاک با قوه قضاییه درخصوص برخورد با مشاورانی که کد رهگیری را صادر نمی‌کنند اشاره کرد.

بر این اساس باید تمامی معاملات در سامانه املاک و مستغلات ثبت شود و قولنامه‌های سه رنگ بی اعتبار خواهد شد.

در این خصوص اخیرا رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سئوالی در مورد اسناد عادی و رسمی با اشاره به تاثیر ثبت رسمی در آرامش افراد جامعه، گفته است:

در سند تحول قوه قضاییه بخش مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به طرح کاداستر و اعتبار اسناد رسمی اشاره شده است که اگر این دو در کنار هم به نتیجه برسند بخش اعظمی از پرونده‌هایی که اکنون در دستگاه قضایی، تشکیل نخواهد شد.

ذبیح‌الله خداییان با اشاره به استعلام از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در زمینه تصدیق اسناد رسمی، ادامه داد:

با مراجعه به سایت سازمان و وارد کردن موارد لازم، سند رسمی به نمایش گذشته می‌شود و این موضوع کمک می‌کند تا با اسناد جعلی معامله صورت نگیرد، اما در رابطه با سند عادی این استعلام امکانپذیر نیست.

در طرح ارتقای اسناد رسمی که در مجلس مطرح است، سامانه‌ای پیش بینی شده که تمام کسانی که سند عادی دارند این سند را در آن ثبت نموده و مهلتی داده می‌شود تا سند را به سند رسمی تبدیل کند.
و بر این اساس باید نقل و انتقالات در مورد املاک دارای سابقه ثبتی، به موجب سند رسمی صورت گیرد.

بنگاه‌های معاملات ملکی هم باید بعد از به نتیجه رساندن معامله، پیش نویس آن را در سامانه‌ای که طراحی خواهد شد ثبت کنند و از این طریق دفاتر سند رسمی را صادر می‌کنند تا جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

خداییان خاطرنشان کرد: اگر طرح کاداستر و الزام اسناد رسمی به نتیجه برسد بسیاری از مشکلاتی که در زمینه زمین و مسکن وجود دارد، حل خواهد شد.

لزوم تبدیل قولنامه به سند


امروزه مالکیت بدون سند رسمی در برخی از شهرها و روستاها موجب سوء استفاده کلاهبرداران یا زمین خواران شده است.

برای حل این مشکل، قانونی به تصويب رسیده که به موجب آن متقاضیانی که به دلیل عدم دسترسی یا فوت مالک موفق به گرفتن سند رسمی نشده اند، می توانند به سامانه پذيرش الكترونيكي تقاضاها مراجعه کنند.

اما دریافت سند ملک نیازمند انجام اموری است که از سوی کارشناسان صورت می گیرد و به مثابه قدم اول جهت دریافت سند است. هم چنین افرادی که سند ملک آنها به صورت بونچاق است باید هر چه زودتر برای تبدیل قولنامه به سند اقدام نمایند.

با توجه به این که در گذشته موارد زیادی کلاهبرداری در خصوص املاک بدون سند صورت گرفته است امروزه دیگر کمتر تمایلی برای خرید و فروش این املاک وجود دارد.
و حتی قیمت ملک بدون سند نیز بسیار ناچیز ارزیابی می‌شود به همین دلیل دریافت سند الزامی به نظر می‌رسد.

به دلایل مختلف اعم از توافق اولیه، در دسترس نبودن مالک اصلی و یا بسیاری دیگر از امور بعضی از مالکان نتوانسته‌اند که برای ملک خود سند دریافت کنند.

با توجه به خطرات زیادی که ممکن است برای املاک بدون سند و دردسر‌هایی که برای آن ایجاد می‌شود و همچنین مزایایی که اسناد در پیشبرد امور ما دارند نیاز است تا به سرعت اقدام به دریافت سند نمائیم. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.


شرایط تبدیل قولنامه به سند


متقاضیانی که درخواست تبدیل بونچاق به سند را دارند، باید یکی از شرایط زیر را دارا باشند:

  • افرادی که بعد از خریداری ملک قولنامه ایی، در آن ساکن شده اند، می توانند جهت صدور سند تک برگی درخواست نمایند.
  • مالکانی که ملک خود را سال ها رها کرده و در آن هیچ ساخت و سازی انجام نداده اند؛ می توانند برای تبدیل قولنامه به سند اقدام نمایند.
  • املاکی که سالها رها شده اند و مالک اطلاعات دقیقی از آدرس آن ندارد، ابتدا باید جهت تهیه نقشه یو تی ام UTM توسط کارشناس اقدام نماید تا ملک پیدا بشود. سپس با توجه به وضعیت ملک، بهترین روش برای گرفتن سند اتخاذ شود.

ثبت نام جهت اخذ سند برای املاک قولنامه ای

ابتدا مالک باید از وجود مدارک مورد نیاز از جمله کپی از سند اولیه و قولنامه اطمینان پیدا کند.

  • یکی از مدارک مورد نیاز دیگر، نقشه یو تی ام می باشد که باید مشخصات و مساحت دقیق ملک در آن درج شده باشد. برای تهیه این نقشه باید به کارشناس نقشه بردار مراجعه نمود.
  • از تمامی مدارک از جمله اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی، کپی از سند اولیه ملک، اصل و کپی قولنامه، نقشه ملک با مختصات UTM، قبض پرداختی بانک اسکن گرفته شود.
  • بعد از آماده کردن مدارک بالا، درخواست تقاضا را در سایت ثبت ملک تکمیل کرده و شماره ورود به سامانه را دریافت نماید.
  • با استفاده از شماره دریافتی از مرحله قبل و کد ملی، به قسمت تکمیل درخواست وارد شود.
  • بعد از تکمیل درخواست، یک پرینت از آن گرفته و به همراه مدارک ذکر شده در بالا، از طریق اداره پست به واحد ثبتی ارسال کرده و کد رهگیری 20 رقمی دریافت نماید.
  • در آخر مجددا به سامانه وارد شده و کد رهگیری را درج کرده و شماره پرونده دریافت کند.
  • پس از آن کارشناسان اداره ثبت جهت بازدید و تحقیقات ملک مورد نظر اقدامات لازم را انجام می دهند.

در سال‌های اخیر به طور گسترده کلاهبرداری و زمین‌خواری در این خصوص صورت گرفته و حتی گاها ساخت و ساز‌ها و تجاوز به سایر املاک ایجاد شده است که برای پیگیری آن باید یک روند طولانی گذرانده شود و حتی در مواردی مدعای در خصوص ملک مطرح شده است.