3.1/5 - (7 امتیاز)

نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی


در این مقاله قصد داریم تا با ارائه چند نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی به کسانی که درگیر این معضل اجتماعی شده و قصد شکایت از مزاحم تلفنی خود دارند یاری برسانیم.

همان طور که می دانید مزاحمت تلفنی یک جرم محسوب شده و مجازاتی برای مرتکبین آن در نظر گرفته شده است. پیش از اینکه نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی را ارائه دهیم لازم است تا به تعریف جرم مزاحمت تلفنی و میزان مجازات ناشی از آن بپردازیم.

ایجاد هر گونه مزاحمت عمدی یا سهوی به وسیله تلفن از طریق هر فرد یا گروه و در هر رده سنی برای مشترکان دیگر ،‌ مزاحمت تلفنی محسوب می شود.

مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه ‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند ، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات ، مرتکب به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد .

پس ایجاد مزاحمت برای افراد از طریق تماس تلفنی یا پیامک اگر باعث سلب آسایش و ایجاد ضرر برای شخص شود جرم محسوب شده و مطابق قانون برایش مجازات هم در نظر گرفته شده است.

زمانی که انجام کاری از طرف شخص فاعل در قانون به عنوان جرم تعیین شده باشد نیازی به ارائه دادخواست حقوقی نیست و می بایست به صورت کیفری از طریق تنظیم شکایت نامه از جانب شاکی پیگیری شود.

برای بسیاری از افراد پیش آمده که از طریق تلفن برایشان مزاحمت ایجاد شود ، در برخی موارد این مزاحمت به حدی است که چاره ای جز شکایت علیه مزاحم تلفنی باقی نمی ماند.

مزاحمت تلفنی یک کار عمدی و آگاهانه است که به محض کشف آن ، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته می ‌شود و مرتکب طبق قانون باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد .

با توجه به این که گفتیم مزاحمت تلفنی جرم است و برای پیگیری نیاز به ارائه دادخواست حقوقی ندارد ممکن است برای عده ای این سوال بوجود بیاید که شکایت نامه یا شکواییه چیست و چگونه نوشته می شود ؟

در این مقاله ضمن تعریف مختصری که از جرم مزاحمت تلفنی کردیم به بیان این موضوع خواهیم پرداخت که نحوه تنظیم شکواییه مزاحمت تلفنی به چه صورت است.

سپس مدارک لازم برای ارائه شکواییه و چندین نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد.


مجازات مزاحمت تلفنی


پیش از اینکه به ارائه نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی بپردازیم، بهتر است مجازات مزاحمت تلفنی را بدانیم.

مطابق قانون مجازات اسلامی هرکس به وسیله تلفن یا هر دستگاه مخابراتی دیگری برای اشخاص مزاحمت ایجاد کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات ، مرتکب به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد

در این صورت مخابرات برای بار اول، ارتباط تلفنی مزاحم را به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع می کند.

برای بار دوم ، ارتباط تلفنی مزاحم به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع خواهد شد و برای بار سوم ، شرکت مخابرات ، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع خواهد کرد .


در چه مواردی می توان اقدام به تنظیم شکواییه مزاحمت تلفنی کرد؟


در صورتی می توان علیه مزاحم در جرم مزاحمت تلفنی شکایت نامه تنظیم کرد که این موارد اتفاق افتاده باشد :

  • سوت کشیدن ، سکوت و سپس فوت کردن در گوشی بدون وقفه .
  • توهین و حرفای رکیک نثار مخاطب کردن
  • و گاه خبر های کذب و غیر واقعی به مخاطب دادن و تهمت های ناروا زدن که ممکن است عواقب وخیمی در بر داشته باشد .
  • دادن خبر های دروغ و تکان دهنده که بعضا باعث شوک آنی یا سنکوپ شدن و سلب آرامش افراد و خانواده ها می شود ، غوغا بر پا می کند و عزا و ماتم ایجاد می ‌کند.

با توجه به اینکه مزاحمت تلفنی جزء جرایم غیر قابل گذشت می باشد لذا اگر شاکی خصوصی هم رضایت بدهد مجازات مزاحم منتفی نخواهد شد .


مراحل تنظیم شکواییه مزاحمت تلفنی


برای تنظیم و ارائه شکواییه مزاحمت تلفنی شما ملزم به گرفتن وکیل نخواهید بود اما اگر زمان کافی ندارید می توانید از طریق گرفتن وکیل اقدام به پیگیری کنید.

البته ما در این مقاله با ارائه چند نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی قصد راهنمایی و کمک به کسانی داریم که بتوانند بدون وکیل برای مشکلات حقوقی خود اقدام نمایند.

هنگام تنظیم شکواییه مزاحمت تلفنی چنانچه مدارکی برای اثبات ادعای خود و یا دفاع از خود دارید باید به شکایت تنظیم شده پیوست کرده و تحویل دادسرای محل وقوع جرم دهید .

در خصوص اثبات جرم مزاحمت تلفنی می باست منتظر بمانید تا روند قانونی کار طی شود تا در نهایت بتوانید محکومیت مزاحم را به اثبات برسانید . اولین اقدام شاکی برای اعلام جرم مزاحمت تلفنی، تنظیم شکواییه مزاحمت تلفنی است .

همان طور که در انتهای این مقاله در نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی خواهید دید شاکی روی یک برگه کاغذ (ترجیحاً برگه شکواییه) شکایت خود را مطرح میکند ، همچنین عنوان مجرمانه این شکایت نیز بدین صورت است : ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک یا تماس‎ های تلفنی.

در قمسمت مشخصات شاکی او باید نام و نام خانوادگی شماره تماس و آدرس خود را به درستی بنویسد و در قسمت مشخصات متشاکی عنه شاکی در صورت نامشخص بودن فرد مزاحم ، باید عبارت ( نامشخص ) را قید کند .

در صورتی که مزاحم در خلال مزاحمت توهین شدید هم به شاکی یا خانواده او کرده باشد یا تهمت و افترا زده باشد ، شاکی می ‌تواند تقاضای اعاده حیثیت را نیز در ضمن شکایت نامه در بخش توضیحات مطرح کند .

اگر شاکی برای پیگیری جرم مزاحمت بخواهد از طریق دادگاه اقدام کند باید شکایت نامه ای از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تنظیم کند تا برای دادسرا ارسال شود.

یا این که شاکی برگه شکواییه را از دادسرا دریافت کند و پس از پر کردن آن را مستقیما تقدیم دادسرا محل وقوع جرم یا محل زندگیش کند .


مدارک لازم هنگام تنظیم شکایت از مزاحمت تلفنی


گفته شد که در صورت انتخاب شاکی برای پیگیری جرم مزاحمت از طریق دادسرا او باید شکایت نامه ای تنظیم و آن را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا دادسرای محل وقوع جرم یا محل زندگی اش تقدیم کند .

حالا با توجه به این که گفتیم در این شکایت نامه چه چیز هایی باید نوشته شود ، به این نکته هم توجه داشت که ارائه این شکواییه نیاز به داشتن مدارکی دارد که باید ضمن شکایت نامه تقدیم دادسرا شود . این مدارک عبات است از :

  • کپی برابر با اصل شده مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی .
  • ارائه مدارک و مستندات در خصوص شکایت از مزاحمت تلفنی مانند آخرین قبض پرداختی خط تلفنی که برایش مزاحمت ایجاد شده است .

نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی ( نمونه ۱ )


مشخصات طرفیننام نام خانوادگی نام پدر سن شغل نشانی اقامتگاه
شاکی …………………….………..………………………..
مشتکی عنه …………..……………………….………….………………………..
موضوع شکایت مزاحمت تلفنی
دلائل و منضمات
دادستان محترم شهرستان …………..

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب مالک خط تلفن به شماره ……… می باشم که مشتکی عنه از طریق شماره های ……. از تاریخ …….. به مدت …….. با بنده تماس گرفته و ایجاد مزاحمت کرده است. اینجانب بارها از ایشان تقاضا کرده ام که دیگر مزاحم نشوند، اما ایشان همچنان به مزاحمت های خود ادامه می دهند و علاوه بر تماس های تلفنی، پیامک های غیراخلاقی نیز ارسال می نمایند که موجب سلب آسایش بنده شده اند.

لازم به ذکر است که با درخواست اینجانب در تاریخ ……….. اخطاری از سمت شرکت مخابرات برای ایشان ارسال شد که این اقدام نیز بی فایده بوده است. لذا با توجه به ادله اینجانب که شامل لیست تماس ها و پیامک ها و ……… می باشد و با استناد به ماده 641 قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تعقیب و مجازات ایشان را استدعا دارم. همچنین با توجه به خسارت های وارده به اینجانب که به مبلغ ….… است، بدواً صدور و اجرای فوری تامین خواسته را تقاضا دارم.

نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی ( نمونه ۲ )


مشخصات طرفیننام نام خانوادگی نام پدر سن شغل نشانی اقامتگاه
شاکی …………………….………..………………………..
مشتکی عنه …………..……………………….………….………………………..
موضوع شکایت مزاحمت تلفنی
دلائل و منضماتلیست تماس و متن پیامک
دادستان محترم شهرستان …………..

با سلام

با عرض سلام و ادب، احتراماً اینجانب …….. به استحضار می رسانم:

بنده در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۸ جهت دفاع در پرونده به شماره کلاسه …، مطروحه در شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی چمستان، لایحه دفاعیه ای را جهت دفاع از موکل ضمیمه پرونده نموده ام؛ اما متاسفانه آقای ……… که در آن پرونده خواهان پرونده بودند، در همان جلسه رسیدگی، اقدام به تهدید بنده نمودند؛ مبنی بر اینکه بنده را در دادسرای انتظامی سپاه پاسداران مورد محاکمه قرار می دهد و بعد از جلسه رسیدگی، در فردای آن روز (در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۹)، اقدام به تماس های مکرر با شماره ……. به تلفن بنده نموده و با اینکار اقدام به ایجاد مزاحمت برای بنده نمودند؛

اینجانب بارها از ایشان تقاضا کرده که دیگر اقدام به ایجاد مزاحمت ننمایند، اما ایشان مجدداً در آن روز به تماس های خویش و ارسال پیامک تهدید آمیز ادامه دادند که موجب سلب آرامش بنده شده است؛ ضمناً برای اثبات صحت تمامی موارد فوق الذکر، شهودی جهت ادای شهادت نزد دادگاه محترم تعرفه خواهد شد. حالیه با عنایت به مراتب به معنونه و با توجه به ادله اینجانب که شامل لیست تماس و متن پیامک می باشد، به استناد ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی تقاضای تعقیب و مجازات نامبرده را دارم.

با تشکر

نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی ( نمونه ۳)


مشخصات طرفیننام نام خانوادگی نام پدر سن شغل نشانی اقامتگاه
شاکی …………………….………..………………………..
مشتکی عنه …………..……………………….………….………………………..
موضوع شکایت مزاحمت تلفنی
دلائل و منضماتلیست تماس و متن پیامک
دادستان محترم شهرستان …………..

با سلام

 احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ مشتکی‌عنه که یکی از خواستگارانم بوده است بعد از گرفتن جواب رد خواستگاری به دلیل عدم موافقت پدرم هر روز با تماس‌های مکرر مزاحمت‌هایی را برای اینجانبه ایجاد کرده و موجب سلب آسایشم گردیده است.

بناء علی‌هذا با عنایت به مطالب معنونه و با استناد به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) و ایضاً رأی وحدت رویه شماره ۷۲۱ مورخ ۲۱/۴/۱۳۹۰ تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی مستدعی می‌باشد.

با تجدید احترام

امضاء شاکیه

با تشکر

نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی ( نمونه ۴)


مشخصات طرفیننام نام خانوادگی نام پدر سن شغل نشانی اقامتگاه
شاکی …………………….………..………………………..
مشتکی عنه …………..……………………….………….………………………..
موضوع شکایت مزاحمت تلفنی
دلائل و منضماتلیست تماس و متن پیامک
دادستان محترم شهرستان …………..

با سلام

با سلام ،

احتراما، به استحضار عالی می رساند :

  1. اینجانب ………(شاکی دعوی ) مطابق عقد نامه رسمی (سند نکاحیه شماره ………..) زوج(شوهر) رسمی ، شرعی و دایمی بانو ……. می باشم . که به لحاظ حصول اختلاف فی مابین زوجه ام به منزل مسکونی پدرشان مراجعه نموده اند .

  2. برادر ایشان به نام آقای ……… ضمن تماس تلفنی به منزل اینجانب گاه و بیگاه اقدام به فحاشی و تهدید و استعمال الفاظ رکیک می نماید .

  3. از آنجایی که عمل خلاف شخص مزبور ، موجبات مزاحمت و سلب آسایش روحی اینجانب را فراهم آورده است

  4. لذا به استناد به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ) مصوب سال ۱۳۷۵ و به منظور جلوگیری از تجری شخص مشتکی عنه ، تقاضای رسیدگی و تعقیب و مجازات نامبرده ، ضمن استعلام از شرکت را دارم .

با تجدید احترام

امضاء شاکیه

با تشکر

نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی ( نمونه ۵)


مشخصات طرفیننام نام خانوادگی نام پدر سن شغل نشانی اقامتگاه
شاکی …………………….………..………………………..
مشتکی عنه …………..……………………….………….………………………..
موضوع شکایت مزاحمت تلفنی
دلائل و منضماتلیست تماس و متن پیامک
دادستان محترم شهرستان …………..

با سلام

با سلام ،

احتراماً اخیراً شخصی با شماره تلفن ……… مکرر با تلفن منزل اینجانب / با تلفن همراه اینجانب به شماره ……… تماس می گیرد.به محض اینکه گوشی تلفن برداشته می شود قطع می نماید از آنجایی که عمل خلاف شخص مزبور ، موجبات مزاحمت و سلب آسایش روحی اینجانب را فراهم آورده است ، لذا به استناد به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ) مصوب سال ۱۳۷۵ و به منظور جلوگیری از تجری شخص مشتکی عنه ، تقاضای رسیدگی و تعقیب و مجازات نامبرده ، ضمن استعلام از شرکت مخابرات را دارم .

با تجدید احترام

امضاء شاکیه

با تشکر