3/5 - (3 امتیاز)

نمونه دادخواست فروش مال مشاع


در این مقاله قصد داریم تا چند نمونه دادخواست فروش مال مشاع را برای شما عزیزان ارائه دهیم. پس چنانچه مالک قصد فروش مال مشاعی را دارید و نمی دانید که چگونه دادخواست فروش مال مشاع را تنظیم کنید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

در مقاله « تقسیم مال مشاع » به تفصیل درباره تقسیم مال مشاع و قوانین حاکم بر آن را توضیح دادیم و گفتیم که اگر کسی قصد فروش مال مشاع را داشته باشد باید با ارائه دادخواست به دادگاه اقدامات لازم را انجام دهد.

اما بسیاری از افراد که با امور حقوقی آشنا نیستند نمی دانند که برای تنظیم دادخواست چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهند و به همین دلیل سعی نمودیم تا با ارائه چند نمونه دادخواست فروش مال مشاع به این افراد کمک کرده باشیم.

پیش از اینکه به ارائه نمونه دادخواست فروش مال مشاع بپردازیم بهتر است تا کمی اطلاعات حقوقی از فروش مال مشاع متذکر شویم.

همان طور که می دانید برای انجام هر امر حقوقی ابتدا بایستی یک وکیل داشته باشید تا بتواند بهترین دلایل و بهترین شرح دادخواست موجود را برای ارائه به دادگاه ارائه نماید.

اما اگر هزینه پرداخت دستمزد به وکیل برای شما بالاست و یا بنا به هر دلیلی دسترسی به وکیل خود ندارید ما به شما کمک می کنیم تا خودتان به تنهایی دادخواست فروش مال مشاع را تنظیم نمایید.

هدف ما در این سایت علاوه بر ارائه تمامی نمونه دادخواست های موجود و مورد نیاز شما، تنظیم دادخواست به صورت آنلاین است.

در صورتی که به وکیل دسترسی نداشته باشید بایستی بدانید که در بخش های مختلف دادخواست اعم از دلایل و منضمات و شرح دادخواست فروش مال مشاع چه مطالبی را برای ارائه به دادگاه یادداشت کنید.


مراحل تنظیم دادخواست فروش مال مشاع


شما می توانید در این سایت به تمامی موضوعات مختلف دادخواست و انواع نمونه دادخوست مانند نمونه دادخواست فروش مال مشاع دسترسی داشته باشید.

روش کار به این صورت است که در بخش جستجوی نمونه دادخواست ، موضوع مورد نظر خود را انتخاب نموده و با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر می توانید نمونه دادخواست مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

سپس می توانید در بخش تنظیم دادخواست اینترنتی ، پس از تکمیل فرم ارائه شده در سایت و قرار دادن شرح دادخواستی که می توانید از نمونه دادخواست یافت شده در مرحله قبل بهره گرفته و دادخواست خود را پرینت و به دفتر خدمات قضایی ارائه دهید.


امکان فروش و اجاره مال مشاع


پیش از ارائه نمونه دادخواست فروش مال مشاع ، بهتر است بدانیم که در چه صورت امکان فروش و اجاره مال مشاع وجود دارد؟

اشاعه مانع از تصرف هر شریک در مال خود نمی شود، مگر اینکه تصرف او ملازمه با دخالت در حق دیگران داشته باشد.

بنابراین، تصرفی را که شریک در حصه خود می کند، نباید فضولی پنداشت.

بر همین مبنا :

  • هر یک از شرکا می تواند، بدون رضایت شرکای دیگر، سهم خود را جزئی یا کلی به شخص ثالثی منتقل کند (ماده ۵۸۳ ق. م.). زیرا، انتقال مالکیت مستلزم تصرف در حقوق دیگران نیست. در این فرض، هر گاه سایر شرکا به تسلیم مبیع راضی نشوند، نمی توان بیع را بهانه نداشتن قدرت بر تسلیم باطل پنداشت. زیرا، هم فروشنده و هم خریدار می توانند با بر هم زدن شرکت و تقسیم مال مشترک، مبیع را در اختیار گیرند. پس، اگر ناتوانی در تسلیم نیز پذیرفته شود، بیگمان موقت است و باعث بطلان بيع نمی گردد.
  • اجازه مال مشاع جایز است، لیکن تسليم عين مستأجره موقوف است به اذن شریک. و در صورتی که شریک اذن ندهد و منفعت در اختیار مستأجر قرار نگیرد، اجاره نسبت به مدتی که منفعت تسلیم نشده باطل است و در مورد بقیه مدت نیز مستأجر حق فسخ دارد (ماده ۴۷۶ ق. م.).

۲- حكم استثنایی قانون افراز و فروش املاک مشاع


پیش از ارائه نمونه دادخواست فروش مال مشاع ، بهتر است درباره حکم استثنایی قانون تقسیم ملک مشاع و فروش آن صحبت نماییم.

در ماده اول قانون فوق می خوانیم: «افراز املاک مشاع، که جریان ثبتی آنها خاتمه یافته، اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد، در صورتی که مورد تقاضای یک یا چند شریک باشد، با واحد ثبتی محلی خواهد بود که ملک مذکور در حوزه آن واقع است.  واحد ثبتی، با رعایت کلیه قوانین و مقررات، ملک مورد تقاضا را افراز می نماید.

این حکم استثنایی و خلاف اصول را باید تفسیر محدود کرد. بنابراین:

  • در مورد تقسیم اموال منقول، هر چند بطور تبعی در حکم غیر منقول قرار گرفته باشد، مرجع صالح دادگاه حقوق است. پس، واحد ثبتی، حق رسیدگی درباره افراز درختان و حیوانات و سایر اشیایی که به زراعت و آبیاری اختصاص یافته است، ندارد. زیرا، به این اموال در عرف «ملک مشاع» گفته نمی شود.

در مورد املاک ثبت نشده یا املاکی که جریان ثبتی آنها پایان نیافته است، مرجع صالح برای تقسیم دادگاه است.

  • در مورد تقسیم ترکه، که مجموعه ای از اموال منقول و حقوق مالی و املاک موضوع رسیدگی قرار می گیرد، دادگاه صلاحیت دارد، به ویژه که احتمال دارد در تعدیل سهام ملکی در سهم یکی از ورثه واقع شود و نیازی به افراز آن نباشد.
  • در هر جا که میان شرکا غایب یا محجوری باشد، تقسیم بایستی در دادگاه انجام پذیرد، هر چند بتراضی باشد.
نمونه دادخواست فروش مال مشاع۲

لزوم ارائه دادخواست فروش ملک مشاع


پیش از ارائه نمونه دادخواست فروش مال مشاع ، بهتر است بدانیم که در چه مواردی باید این دادخواست را ارائه دهیم؟

هنگامی که ملک مشاعی قابل تقسیم یا همان افراز نباشد و گواهی عدم افراز از سوی دادگاه یا اداره ثبت صادر شود، هر یک از مالکین ملک مشاع می تواند به طرفیت بقیه شرکا دادخواست فروش ملک مشاع مطرح کند.

یعنی در ستون خوانده دادخواست اسامی بقیه شرکا را یادداشت کند.

مرجع صالح برای ارائه نمونه دادخواست فروش ملک مشاع ، دادگاه محلی است که ملک آنجا واقع شده است.

چنانچه دادگاه با فروش ملک مشاع موافقت نکرد و دستور فروش صادر نکرد خواهان دوباره می تواند دادخواست صدور دستور طرح کند زیرا این امر اعتبار امر مختومه را ندارد که با یک بار تصمیم دادگاه پرونده مختومه گردد. این نکته قابل اهمیت است که دستور دادگاه غیر قابل اعتراض می باشد.

نمونه دادخواست فروش مال مشاع ( نمونه ۱ )


برگ دادخواست به دادگاه عمومی

 

مشخصات طرفيننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان

خوانده

وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهای آنصدور دستور فروش ملک مشاعی به انضمام کلیه خسارات قانونی
دلايل و منضمات دادخواستکپی مصدق ۱. سند مالکیت ۲. صورت‌مجلس عدم قابلیت افراز صادره از اداره ثبت‌ اسناد
ریاست محترم مجتمع قضائی……….

با سلام، احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب با خوانده/ خواندگان در پلاک ثبتی………. بخش ………. مشاعاً مالک می‌باشیم. نظر به اینکه به استناد مدارک تقدیمی صادره از اداره ثبت‌اسناد ………. پلاک فوق‌الذکر قابل افراز و تقسیم فی‌مابین نمی‌باشد و از طرف دیگر نظریه اخیرالذکر به خوانده/ خواندگان ابلاغ‌شده و نامبرده/ نامبردگان اعتراضی نیز به این نظریه ابراز نکرده‌اند. فلذا صدور دستور فروش پلاک مذکور و تقسیم ثمن حاصله فی‌مابین مالکین بر اساس حصه و میزان مالکیت به هر کدام از آن‌ها به استناد ماده ۴ از قانون افراز و فروش املاک مشاعی به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

 

امضا – مهر – اثر انگشت

نمونه دادخواست فروش مال مشاع ( نمونه ۲ )


برگ دادخواست به دادگاه عمومی

 

مشخصات طرفيننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان

خوانده

وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهای آن

تقاضای صدور دستور فروش یک دستگاه آپارتمان مسکونی واقع در … طبقه …، قطعه… تفکیکی پلاک ثبتی … واقع در بخش … تهران به نشانی …

دلايل و منضمات دادخواست

1ـ تصویر مصدق سند مالکیت     2ـ استعلام ثبتی  2ـ تصمیم واحد ثبتی (اداره ثبت اسناد و املاک …) مبنی بر غیرقابل افراز بودن آپارتمان فوق‌الذکر    3ـ وکالتنامه

ریاست محترم مجتمع قضائی……….

احتراما” اینجانب وکیل خواهان، نکات ذیل را به استحضار میرساند:

1ـ موکل، مستند به تصویر مصدق سند مالکیت، مالک … دانگ مشاع از ششدانگ یک دستگاه آپارتمان مسکونی  واقع در … طبقه …، قطعه… تفکیکی پلاک ثبتی … واقع در بخش … تهران به نشانی … است.

2ـ وفق ماده یک قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب22/8/1357 مرجع تشخیص قابل افراز یا غیرقابل افراز بودن املاک مشاعی که جریان ثبتی آنها خاتمه یافته، واحد ثبتی محلی است که ملک مذکور، در حوزه آن، واقع است و دادگاهها صرفا” مرجع تشخیص قابل افراز یا غیرقابل افراز بودن املاک مشاعی که جریان ثبتی آنها خاتمه نیافته (املاک جاری) و همچنین وفق رأی وحدت رویه15/1/1360 هیئت عمومی دیوانعالی کشور، مرجع تشخیص قابل افراز یا غیرقابل افراز بودن املاک مشاعی که جریان ثبتی آنها خاتمه یافته ولی در میان شرکاء، محجور یا غائب مفقودالاثر وجود دارد، هستند و در مانحن‌فیه، آپارتمان موصوف، از املاکی است که جریان ثبتی آن خاتمه یافته و خوانده محترم، محجور یا غائب مفقودالاثر نمی‌باشد و ملک موصوف، در حوزه اداره ثبت اسناد و املاک … است و مستند به تصمیم واحد ثبتی مربوطه به شماره … مورخ … آپارتمان فوق‌الذکر، غیرقابل افراز، تشخیص و اعلام گردیده است.

3ـ در خصوص املاک مشاعی که جریان ثبتی آنها خاتمه یافته، ریاست واحد ثبتی محل وقوع ملک، تنها شخص تصمیم‌گیرنده در خصوص قابل افراز یا غیرقابل افراز بودن املاک ثبت شده است و به هیچوجه نیازی به اخذ دادنامه قضایی در این خصوص نیست و بر همین اساس است که تصمیم واحد ثبتی، تحت عنوان مرجع رسیدگی و شرکاء ملک مشاع، تحت عنوان خواهان و خواندگان قلمداد می‌شوند و باز بر همین منوال است که تصمیم واحد ثبتی، قانونا” بایستی از طریق اجرای ثبت مربوطه، ابلاغ و مهلت اعتراض ده روزه، برای معترض به تصمیم مذکور، در قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب22/8/1357 پیش‌بینی شده است و عدم اعتراض معترض، موجب قطعیت تصمیم صادره میگردد لذا پرواضح است که واژه‌های «رسیدگی»، «خواهان»، «خواندگان»، «ابلاغ»، «اعتراض»، «مهلت اعتراض» و «قطعیت تصمیم» در قانون فوق‌الذکر، دلالت صریح بر رسیدگی قضایی ریاست واحد ثبتی مربوطه مبنی بر قابل افراز یا غیرقابل افراز بودن ملک مشاع دارد و در آموزشهای آکادمیک دانشکده‌های حقوق نیز واحد ثبتی رسیدگی‌کننده به قابل افراز یا غیرقابل افراز بودن ملک مشاع، از مراجع قضایی اختصاصی غیر دادگستری، شناخته شده است (آئین دادرسی مدنی، جلد اول، فصل ششم، صفحات179 لغایت186 تألیف دکتر جلال‌الدین مدنی).

4ـ خوانده محترم، حاضر به خرید یا فروش آپارتمان موصوف، به نرخ واقعی روز و پرداخت سهم متعلق به اینجانب خواهان نمی‌باشد.

5 ـ وفق ماده4 قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب22/8/1357 ملکی که به موجب تصمیم قطعی واحد ثبتی مربوطه، غیرقابل افراز تشخیص شود، با تقاضای هریک از شرکاء، به دستور دادگاه شهرستان (در مانحن‌فیه، دادگاه عمومی حقوقی تهران) فروخته می‌شود و مستند به ماده9 آئین‌نامه قانون مذکور مصوب20/2/1358 در صورت صدور حکم قطعی توسط اداره ثبت مربوطه بر غیرقابل تقسیم بودن ملک، دادگاه شهرستان (در مانحن‌فیه، دادگاه عمومی حقوقی تهران) برحسب درخواست یک یا چند نفر از شرکاء، دستور فروش آنرا به دایره اجراء دادگاه خواهد داد. مدیر اجراء، نسبت به فروش ملک، وفق مقررات قانون اجرای احکام مدنی مربوط به فروش اموال غیرمنقول اقدام می‌نماید. لذا همانگونه که استحضار دارید تصمیم قطعی واحد ثبتی مربوطه مبنی بر غیرقابل افراز بودن آپارتمان موصوف و همچنین تقاضای احد از شرکاء مبنی بر فروش آن، کافی و وافی برای صدور دستور آن مقام محترم قضایی مبنی بر فروش آپارتمان مذکور، خطاب به اجرای احکام مدنی آن مجتمع محترم قضایی می‌باشد.

لذا موارد ذیل مورد استدعاست:

1ـ صدور دستور مقتضی مبنی بر استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک … به منظور: اولا”؛ احراز میزان مالکیت مشاعی اینجانب خواهان نسبت به آپارتمان فوق‌الذکر ثانیا”؛ احراز صدور تصمیم واحد ثبتی مربوطه مبنی بر غیرقابل افراز بودن آپارتمان موصوف ثالثا”؛ احراز ابلاغ تصمیم واحد ثبتی مربوطه مبنی بر غیرقابل افراز بودن آپارتمان فوق‌الاشعار به خوانده رابعا”؛ احراز انقضاء مهلت ده روز اعتراض خوانده مذکور از تاریخ ابلاغ تصمیم واحد ثبتی مربوطه به خوانده در راستای احراز قطعیت تصمیم واحد ثبتی مربوطه مبنی بر غیرقابل افراز بودن آپارتمان فوق‌الاشعار

2ـ در ماهیت دعوی، بدون تشکیل جلسه دادرسی، صدور دستور مقتضی مبنی بر فروش آپارتمان مذکور، خطاب به اجرای احکام مدنی آن مجتمع محترم قضایی

 

امضا – مهر – اثر انگشت

نمونه دادخواست فروش مال مشاع ( نمونه ۳ )


برگ دادخواست به دادگاه عمومی

 

مشخصات طرفيننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان

خوانده

وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهای آن

تقاضای رسیدگی و صدور رای مبنی بر دستور فروش ملک مشاع به علاوه کلیه خسارات دادرسی (هزینه دادرسی، حق الوکاله وکیل و …)

دلايل و منضمات دادخواست۱- تصویر مصدق سند مالکیت ۲- گواهی عدم افراز صادره از اداره ثبت
ریاست محترم مجتمع قضائی……….

احتراماً اینجانب … به وکالت از خواهان دعوا خانم/ آقای … به استحضار عالی می رساند موکل اینجانب به موجب سند مالکیت به شماره … مالک دو دانگ از شش ‌دانگ مشاع از پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی بخش … شهرستان … واقع شده در نشانی … می‌باشد که در حال حاضر به دلیل مشکلات حادث شده با خواندگان دعوا در نحوه تصرف و استفاده از مال مشاع، خواستار فروش آن توسط دادگاه می باشد.

به همین خاطر درخواست افراز آن را از اداره ثبت اسناد و املاک … نموده اند که مرجع موصوف رأی بر غیرقابل افراز بودن پلاک مذکور صادر و به کلیه مالکین مشاعی ابلاغ و النهایه قطعی گردیده است نظر به اینکه ادامه مشارکت منشأ اختلافات و دعاوی علیه شرکا می‌شود و از سویی امکان فعالیت همزمان شرکا موجود نیست و ایشان تمایلی به ادامه مشارکت به نحو مذکور را ندارد، لذا از محضر دادگاه محترم تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی دستور فروش مال مشاع، طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری را استدعا دارم.

امضا – مهر – اثر انگشت

نمونه دادخواست فروش مال مشاع ( نمونه ۴ )


برگ دادخواست به دادگاه عمومی

 

مشخصات طرفيننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان

خوانده

وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهای آن

دستور فروش ملک مشاع

دلايل و منضمات دادخواست۱- تصویر مصدق سند مالکیت ۳- گواهی عدم افراز صادره از اداره ثبت ۳- تصویر مصدق گواهی حجر
ریاست محترم مجتمع قضائی……….

با سلام و احترام به استحضار می‌رساند: ۱- بدین وسیله اینجانب ……………. به همراه ……………. و ………………… و ………………… مالک مشاعی پلاک ثبتی ………… فرعی از …………. اصلی واقع در بخش یک ………………… به موجب سند رسمی شماره ……………. شماره ……………….. دفتر ۲۱۷ …………….. می‌باشم. ۲- به‌واسطه صدور گواهی عدم امکان افراز از اداره ثبت شهرستان ……………… جهت استفاده بهینه از ملک و عدم رضایت سایر شرکا جهت تقسیم ملک ناگزیر از فروش می‌باشم ضمن آن که به موجب رأی وحدت رویه شماره ……………… مصوب سال ۶۰ صادره از دیوان عالی کشور در صورتی که احد از مالکین مشاعی محجور باشد مرجع صالح جهت رسیدگی به تقسیم و فروش مال مشاع، دادگاه محل ملک می‌باشد. ۳- فلذا با توجه به توضیحات فوق، از دادگاه محترم تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر فروش ملک مذکور به استناد قانون و آیین نامه قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب ۱۳۵۷ مورد استدعاست.

امضا – مهر – اثر انگشت

نمونه دادخواست فروش مال مشاع ( نمونه ۵ )


برگ دادخواست به دادگاه عمومی

 

مشخصات طرفيننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان

خوانده

وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهای آن

تقاضای دستور فروش مال مشاعی پلاک ثبتی ……..اصلی از ……… فرعی………….

دلايل و منضمات دادخواست۱- رأی اداره ثبت ۲- فتوکپی مصدق سند مالکیت یا قولنامه ۳- عنداللزوم ارجاع امر به کارشناسی
ریاست محترم مجتمع قضائی……….

اینجانب …….مالک …….دانگ مشاع از شش‌دانگ ……..دارای پلاک ثبتی……فرعی از…….اصلی بخش…… شهرستان……. واقع شده در نشانی……. می‌باشم که در حال حاضر با خواندگان دعوا در نحوه تصرف و استفاده اختلاف داشته و به همین خاطر درخواست افراز آن را از اداره ثبت اسناد و املاک …….نمودم که متأسفانه مرجع موصوف رأی بر غیر قابل افراز بودن پلاک مذکور صادر و به کلیه مالکین مشاعی ابلاغ و النهایه قطعی گردیده است نظر به اینکه ادامه مشارکت منشأ اختلافات و دعاوی علیه شرکا می‌شود و از سوی امکان فعالیت همزمان شرکا موجود نیست و اینجانب تمایلی به ادامه مشارکت به نحو مذکور را ندارم، لذا از محضر دادگاه محترم تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی دستور فروش مال مشاع، طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری را استدعا دارم.

امضا – مهر – اثر انگشت