به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

نمونه دادخواست ابطال طلاق


در این مقاله قصد داریم تا با ارائه چند نمونه دادخواست ابطال طلاق به افرادی که قصد ابطال طلاق دارند کمک کنیم. زیرا تنظیم دادخواست ابطال طلاق نیاز به وکیل یا دانش حقوقی داشته تا بتوانید بهترین شرح دادخواست را برای دادگاه محترم تنظیم کنید.


مراحل تنظیم نمونه دادخواست ابطال طلاق


شما می توانید در این سایت به تمامی موضوعات مختلف دادخواست و انواع نمونه دادخوست مانند نمونه دادخواست ابطال طلاق دسترسی داشته باشید.

روش کار به این صورت است که در بخش جستجوی نمونه دادخواست ، موضوع مورد نظر خود را انتخاب نموده و با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر می توانید نمونه دادخواست مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

سپس می توانید در بخش تنظیم دادخواست اینترنتی ، پس از تکمیل فرم ارائه شده در سایت و قرار دادن شرح دادخواستی که می توانید از نمونه دادخواست یافت شده در مرحله قبل بهره گرفته و دادخواست خود را پرینت و به دفتر خدمات قضایی ارائه دهید.


قوانین ابطال طلاق


بر اساس مقررات قانون مدنی ایران صرف جاری شدن صیغه شرعی طلاق مابین زوجین کافی نیست. در واقع، زوجین می بایست ابتدا به دادگاه خانواده مراجعه نمایند و سپس با کسب مجوز از دادگاه خانواده نسبت به اجرای صیغه شرعی طلاق و ثبت آن توسط دفاتر رسمی ازدواج و طلاق اقدام نمایند.

توضیح اینکه، مطابق مقررات مندرج در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده در باب طلاق، زوجینی که قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند ابتدا باید اقدام به تقدیم دادخواست طلاق به دادگاه خانواده نمایند. بر حسب مورد می تواند تقاضای طلاق از سوی زن، یا مرد و یا به صورت توافقی باشد

در حال حاضر تقدیم دادخواست طلاق توافقی مستلزم رعایت تشریفات خاصی پیش از تقدیم دادخواست خواهد بود.

– دادگاه خانواده اقدام به رسیدگی می کند. در صورت پذیرش دادخواست تصمیم دادگاه می تواند صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق باشد.

در این صورت، با انقضای مواعد قانونی مربوطه، می توانید با ارائه دادنامه قطعیت یافته- گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق- به یکی از دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه نموده و پس از اجرای صیغه شرعی طلاق نسبت به ثبت طلاق خود اقدام نمایید.

لازم است بدانید، عدم ثبت طلاق از طریق دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق می تواند موجب ضمانت اجرای کیفری مقرر در ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ باشد. بر اساس ماده مزبور، مردی که از ثبت رسمی واقعه طلاق خودداری ورزد مجرم شناخته شده و مستحق تحمل مجازات قانونی مربوط به آن خواهد شد.


مورادی که در تنظیم نمونه دادخواست ابطال طلاق باید لحاظ کرد


مواردی که در خصوص ابطال ثبت واقعه طلاق می بایست مد نظر قرار دهید عبارت است از :

دعوی ابطال ثبت واقعه طلاق در چه مواردی طرح میگردد؟

بر اساس چه دلایلی می توان طلاق ثبت شده را باطل نمود؟

جهت ابطال ثبت واقعه طلاق به کدام دادگاه مراجعه نماییم؟

ابطال ثبت واقعه طلاق چگونه است؟

حال با توجه به توضیحات فوق، این احتمال وجود دارد طلاق ثبت شده بدون رعایت مسائل شرعی و مقررات قانونی مربوط به آن ثبت گردد، در این فرض با ارائه ادله مربوط به اثبات موضوع می توانید نسبت به ابطال ثبت واقعه طلاق به لحاظ عدم رعایت الزامات شرعی و مقررات قانون طرح دعوی نمایید. سوالی که باید اینجا مطرح کنیم اینکه، مواردی که موجبی برای ابطال ثبت واقعه طلاق خواهد بود کدام است؟


دادخواست ابطال طلاق


 از شرایط اساسی طلاق این است که مرد هنگام طلاق بالغ، عاقل و مختار باشد و زن در عادت زنانگی یا در حالت نفاس نبوده و نیز از زمان پاک شدن تا زمان وقوع طلاق بین زوجین نزدیکی روی نداده باشد.

علاوه بر این زن یا شوهر باید برای طلاق به دادگاه مراجعه و گواهی عدم امکان سازش تحصیل و سپس با تسلیم آن به دفتر طلاق مبادرت به طلاق و ثبت آن نمایند.

همچنین طلاق باید با خواندن صیغه طلاق و در حضور حداقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند واقع گردد.

در صورت عدم رعایت یکی از موارد فوق طلاق باطل است. در صورتی که طلاق باطل ثبت گردد هر یک از زوج یا زوجه می­توانند با ارائه نمونه دادخواست ابطال طلاق، تقاضای ابطال ثبت واقعه طلاق را از دادگاه بخواهند.


مدارک لازم در نمونه دادخواست ابطال طلاق


  • تصویر مصدق سند طلاق (اختیاری)
  • تصویر مصدق سند ازدواج (اجباری)
  • به همراه داشتن كارت ملي جهت احراز هويت و كارت عابر بانك جهت پرداخت هزينه ي دادرسي الزامي است.

دلایل ذکر شده در نمونه دادخواست ابطال طلاق


در صورت عدم وجود مدارك اختياري فوق مي توانيد يكي از دلایل ذيل را ارائه نماييد.

  • استماع شهادت شهود و مطلعين
  • درخواست جلب نظر کارشناس
  • درخواست استعلام
  •  شماره پرونده استنادي
  •  ساير دلايل و منضمات
  •  استعلام نظر پزشکی قانونی
  •  تحقیقات محلی

مواردی که سبب ابطال طلاق خواهند شد


۱- پیش از ثبت طلاق، قرائت صیغه شرعی طلاق از سوی شخص واجد صلاحیت لازم و ضروری است. در نتیجه، اگر طلاقی بدون قرائت صیغه شرعی طلاق به ثبت رسیده باشد فاقد اعتبار بوده و متعاقبا می توانید نسبت به ابطال آن اقدام نمایید. در این مورد، می بایست با تنظیم نمونه دادخواست ابطال طلاق و با ارائه ادله مربوط به عدم جاری شدن صیغه شرعی طلاق درخواست ابطال طلاق ثبت شده را بنمایید.

۲ – با عنایت به شرع مقدس اسلام و قانون مدنی لازم است، صیغه طلاق در حضور دو شاهد عادل مرد که توانایی شنیدن صیغه طلاق را دارند جاری شود. پس باید بدانید، اگر صیغه طلاق بدون حضور دو شاهد مرد قرائت شود، یا در حضور دو شاهدی قرائت شود که توانایی شنیدن صیغه طلاق را نداشته اند و متعاقبا ثبت گردد؛ موجبی برای ابطال ثبت واقعه طلاق به وجود می آید. مضافاُ اگر صیغه طلاق شما بدون حضور شهود عادل (دو شاهد مرد) جاری و سپس ثبت گردد، با اثبات این مطلب می توان با تنظیم نمونه دادخواست ابطال طلاق نسبت به ابطال ثبت واقعه طلاق شما اقدام نمود. این قضیه در صورت حضور دو شاهدی که توانایی شنیدن صیغه طلاق را ندارند نیز جاری است.

۳ – مورد دیگر اینکه، صیغه طلاق می بایست منجز باشد. منظور این است، معلق به قید یا شرطی نباشد. طلاقی که معلق به شرط باشد باطل و بلااثر تلقی می گردد. بنابراین، شما نمی توانید، اجرای صیغه طلاق خود را معلق به حصول شرط نمایید. مثلا نمی توان گفت، من خانم الف را طلاق می دهم، مشروط به اینکه مبلغ ۱۰ میلیون تومان به حساب من واریز نماید. چنین طلاقی باطل و بی اثر است. اگر صیغه طلاق شما معلق به حصول شرط جاری گردیده است متعاقبا می شود با تقدیم نمونه دادخواست ابطال طلاق و ارائه ادله مربوط به آن طلاق را باطل نمود. البته در صورتی که طلاق معلق شما ثبت شده باشد!

۴ . مطابق مقررات قانون مدنی، طلاق دهنده باید بالغ، عاقل، قاصد و مختار باشد. فقدان هر یک از موارد مذکور در طلاق دهنده موجب بطلان طلاق خواهد بود.


چه کسانی می توانند برای تنظیم نمونه دادخواست ابطال طلاق اقدام کنند؟


۱- عدم امکان طلاق از جانب فردی که به بلوغ شرعی نرسیده

شخصی که به حد بلوغ شرعی نرسیده است نمی تواند زن خود را طلاق دهد، اجرای صیغه طلاق از سوی شخص غیر بالغ فاقد هر گونه اثر حقوقی می باشد.

فرض نمایید، شخصی که به حد بلوغ شرعی نرسیده است همسر خود را طلاق دهد، سپس چنین طلاقی ثبت شود. در این فرض می توانید، جهت ابطال ثبت واقعه چنین طلاقی اقدام حقوقی نمایید.

همچنین باید گفت، شخص غیر بالغ از طریق ولی قهری یا قیم خود نیز نمی تواند همسرش را طلاق دهد. راهکار قانونی این است، شخص غیر بالغ به سن بلوغ برسد تا بتواند زنش را مطلقه نماید.


۲- عدم امکان طلاق از جانب فرد مجنون


طلاق دهنده باید عاقل باشد. فقدان عقل در شخص طلاق دهنده موجب می شود صیغه طلاق جاری شده بی اثر تلقی گردد. پس اجرای صیغه طلاق از سوی شخص مجنون که فاقد قوای عقلانی می باشد اعتباری نخواهد داشت.

اگر طلاقی که به ثبت رسیده است، صیغه اش توسط شخص مجنون جاری شده باشد، قابل ابطال خواهد بود. حال سوال این است، شخص مجنونی که سابقا ازدواج نموده است، چگونه می تواند زن خود را طلاق دهد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، راهکار قانون مدنی اجرای صیغه طلاق از سوی ولی قهری مجنون می باشد.


۳- عدم امکان طلاق از جانب فردی که اختیار و اراده ندارد


مورد دیگری که باید در اینجا توضیح دهیم، قصد و اختیار می باشد. اگر طلاق دهنده فاقد قصد و اراده برای طلاق باشد، طلاق محقق نمی گردد. برای مثال طلاق شخص مست، خواب یا مجبور باطل و فاقد آثار حقوقی است.


۴- عدم امکان طلاق زن در حالت نفاس


مورد دیگر اینکه، طلاق زن در حال عادت زنانگی و نفاس صحیح نیست. پس اگر مردی زن خود را در حالت نفاس و یا عادت زنانگی مطلقه نماید این طلاق فاقد اثر است.

متعاقبا اگر چنین طلاق بی اثری به ثبت برسد، می توان نسبت به ابطال آن اقدام نمود. البته بدانید، در صورتی که زن حامله باشد یا با زن نزدیکی انجام نشده باشد، طلاق در حال نفاس و عادت زنانگی صحیح و معتبر است.


۵- عدم امکان طلاق زن در طهر مواقعه


طلاق زن در طهر مواقعه باطل و بی اثر است. پس اگر زنی در طهر مواقعه مطلقه شود و متعاقبا چنین طلاقی ثبت گردد، می توان دعوی ابطال ثبت واقعه طلاق را طرح نمود. البته، در صورتی که زن یائسه یا حامله باشد طلاق وی در طهر مواقعه صحیح می باشد.

مورد آخر اینکه، طلاق زنی که با وجود اقتضای سن عادت زنانگی نمی شود وقتی صحیح است که از تاریخ آخرین نزدیکی با زن سه ماه گذشته باشد.

نمونه دادخواست ابطال طلاق ( نمونه ۱)


برگ دادخواست به دادگاه عمومی

 

مشخصات طرفيننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان

خوانده

وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهای آنصدور حکم بر ابطال طلاق و ابطال سند رسمی طلاق شماره …. با احتساب کلیه خسارات دادرسی
دلايل و منضمات دادخواست1- فتوکپی مصدق سند ازدواج 2- فتوکپی مصدق دادنامه 3- فتوکپی رونوشت سند طلاق 4- ارجاع امر به پزشکی قانونی

ریاست محترم مجتمع قضایی خانواده ……

با سلام ـ احتراماً به استحضار می­رساند:

1- اینجانب در تاریخ …. به موجب سند ازدواج شماره …. تنظیمی در دفتر ازدواج شماره …. شهرستان …. با مهریه …. ریال به عقد رسمی و قانونی خوانده محترم درآمدم.

2- خوانده با مراجعه به دادگاه به موجب دادنامه شماره …. مورخ …. صادره از شعبه …. دادگاه عمومی …. حکم غیابی طلاق اینجانب را اخذ نموده و مطابق آن در دفتر طلاق شماره …. اینجانب را غیاباً طلاق داده است.

3- نظر به اینکه در زمان اجرای صیغه طلاق اینجانب در عادت ماهانه بوده ­ام طلاق مطابق قانون و شرع نبوده و باطل می­باشد.

علیهذا با تقدیم این دادخواست مستنداً به ماده 1140 قانون مدنی صدور حکم بر ابطال طلاق و سند طلاق شماره …. با احتساب کلیه خسارات دادرسی مورد استدعاست.

 

امضا – مهر – اثر انگشت

شماره و تاريخ ثبت دادخواست

شماره

تاريخ

شعبه دادگاه عمومي رسيدگي فرمائيد

نام ونام خانوادگي مقام ارجاع كننده:

تاريخ / / امضاء

چاپ روزنامه رسمي كشور فرم شماره 1296/2201/54 دفتر طرح و برنامه ريزي