3/5 - (4 امتیاز)

اثبات خیانت از طریق واتساپ


در این مقاله قصد داریم تا به چگونگی اثبات خیانت از طریق واتساپ و یا هر پیام رسان دیگری بپردازیم. امروزه درصد بالایی از مشکلات خانوادگی به دلیل خیانت یکی از زوجین از طریق فضای مجازی ایجاد می شود .

در مقاله « طلاق به دلیل خیانت همسر » به تفصیل به موضوع خیانت و درخواست طلاق به دلیل خیانت همسر چه زن و چه مرد پرداختیم.

همچنین گفتیم که خیانت با زنا و رابطه نامشروع کمتر از زنا چه تفاوت هایی دارد و فرد مرتکب مشمول چه مجازاتی می شود.

بر خلاف جرم خیانت زنا و رابطه نامشروع کمتر از زنا که از طرف قانون برای فرد متاهل و مجرد متفاوت است ، مجازات جرم خیانت از طریق واتساپ برای فرد مجرد و متاهل به طور یکسان اجرا خواهد شد و مجازات آن چه به صورت سنتی ، چه فیزیکی و یا مجازی تا 99 ضربه شلاق می باشد .

اما در صورتی این حکم برای فرد خیانت کار اجرا می شود که خیانت در فضای مجازی برای قاضی و دادگاه به اثبات برسد . اما چطور می توان خیانت همسر را از طریق اسکرین شات گرفتن از چت های او به اثبات رساند ؟

برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید چون در ادامه در مورد راه های اثبات خیانت از طریق واتساپ توضیح دادیم .

اثبات خیانت از طریق واتساپ


آیا اثبات خیانت از طریق واتساپ امکان پذیر است ؟


در قانون مقرر شده که اگر فردی از همسر خود به دلیل خیانت از طریق واتساپ شکایتی دارد باید به دادگاه رفته و شکایت خود را مطرح کند . اما در صورتی می تواند درخواست مجازات فرد خیانت کار را داشته باشد که بتواند به اثبات خیانت از طریق واتساپ پرداخت .

دسترسی به پیامک ها و تماس های تلفنی فرد خیانت کار و ارائه آن ها به دادگاه می تواند برای اثبات خیانت از طریق واتساپ ، تشخیص جرم رابطه و محکومیت از طرف قاضی کافی باشد .

البته اگر شاکی دسترسی مستقیمی به چت ها نداشته باشد و نتواند آن را ارائه دهد با ارائه مدارک لازم می تواند دستور استعلام آن را بر اساس دستور و صلاح دید قاضی بگیرد .

حال اگر خیانت از طریق چت ، پیامکی باشد از آنجایی که اطلاعات پیامک همسر شخصی محسوب می شود فقط به تشخیص دادگاه و یا دادسرا برای کشف جرم است که دستور استعلام به پرینت پیام ها داده می شود .

در این موارد اپراتور های شبکه های همراه موظف به همکاری و قرار دادن اطلاعات آن فرد هستند . از آنجایی که اپراتور ها باید طبق قانون پیام ها و مکالمات هر فرد را 6 ماه در حافظه نگهداری کنند پس می توان با دستور قاضی استعلام چت ها در آن بازه به راحتی گرفت .

ولی اگر خیانت همسر از طریق واتساپ باشد که داخلی نیستند و دادگاه نمی تواند از آن ها استعلام بگیرد در صورتی می توان آن را اثبات کرد که شاکی اطلاعات لازم برای ورود به تلفن همراه و شبکه های اجتماعی فرد خیانت کار را داشته باشد و یا خود فرد متهم اقرار به خیانت خود کند .

در غیر این صورت امکان اثبات خیانت از طریق عکس و یا اسکرین شات از چت های متهم وجود ندارد . مگر اینکه شاکی علاوه بر عکس و اسکرین شات ، پرینتی از محتوای فضای مجازی همسر خود را داشته که نشان دهنده خیانت وی باشد که داشتن این مدارک می تواند برای دادگاه قابل اثبات باشد .

یکی دیگر از راه های اثبات خیانت در واتساپ علاوه بر اقرار خود متهم ، اقرار شاهدانی است که آگاهی کامل از خیانت آن فرد داشته اند و علیه او در دادگاه شهادت می دهند . بنابراین اتهام خیانت بدون داشتن دلایل و مدارک کافی برای قاضی قابل اثبات نخواهد بود .