1.5/5 - (2 امتیاز)

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو


آن چه در این مقاله پیش روی شماست ، نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو است. پس چنانچه مالک یک خودرو هستید و نمی دانید که چگونه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو را تنظیم کنید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

شاید برای شما که مالک یک خودرو هستید این موضوع پیش آمده باشد که بخواهید بنا به هر دلیلی نیاز به تنظیم سند خودرو داشته باشید. برای این کار ابتدا شما بایستی یک وکیل داشته باشید تا بتواند بهترین دلایل و بهترین شرح دادخواست موجود را برای ارائه به دادگاه ارائه نماید.

اما اگر هزینه پرداخت دستمزد به وکیل برای شما بالاست و یا بنا به هر دلیلی دسترسی به وکیل خود ندارید ما به شما کمک می کنیم تا خودتان به تنهایی دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو را تنظیم نمایید.

هدف ما در این سایت علاوه بر ارائه تمامی نمونه دادخواست های موجود و مورد نیاز شما، تنظیم دادخواست به صورت آنلاین است.

در صورتی که به وکیل دسترسی نداشته باشید بایستی بدانید که در بخش های مختلف دادخواست اعم از دلایل و منضمات و شرح دادخواست چه مطالبی را برای ارائه به دادگاه یادداشت کنید.


مراحل تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو


شما می توانید در این سایت به تمامی موضوعات مختلف دادخواست و انواع نمونه دادخوست مانند نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو دسترسی داشته باشید.

روش کار به این صورت است که در بخش جستجوی نمونه دادخواست ، موضوع مورد نظر خود را انتخاب نموده و با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر می توانید نمونه دادخواست مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

سپس می توانید در بخش تنظیم دادخواست اینترنتی ، پس از تکمیل فرم ارائه شده در سایت و قرار دادن شرح دادخواستی که می توانید از نمونه دادخواست یافت شده در مرحله قبل بهره گرفته و دادخواست خود را پرینت و به دفتر خدمات قضایی ارائه دهید


چرا نیاز به ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو وجود دارد ؟


یکی از اختلافات رایجی که مردم را به دادگاه‌ها می‌کشاند، بدقولی فروشنده در تنظیم سند رسمی است.

وقتی دو نفر قرارداد خرید و فروش ملک یا خودرویی منعقد می‌کنند، مالکیت آنها منتقل می‌شود. با این وجود تا زمانی که سند مالکیت هم به نام خریدار صادر نشود او برای استفاده از خودروی خود مشکلاتی خواهد داشت.

بدقولی فروشنده در انتقال سند سرانجام چاره‌ای جز مراجعه به دادگاه برای خریدار باقی نمی‌گذارد و از اینجاست که دعوای «الزام به تنظیم سند رسمی» شروع می‌شود.

دعوای الزام به تنظیم سند خودرو، از جمله دعاوی حقوقی قابل طرح در دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده و یا محل انعقاد قرارداد است.

افراد جامعه، نسبت به اموالی که خریداری می کنند، با تصرف خود نسبت به آن، مالک شناخته می شوند و حق هرگونه تصرف و اختیاری را دارند.

اموال منقول که بر اساس ماهیت و ذاتشان، قابل نقل و انتقال هستند، به صرف تصرف و باقی ماندن آن در ید مالک، عنوان مالکیت را اعطا می کند.

در اغلب موارد ، معاملاتی که انجام می شود برای اثبات مالکیت در مورد اموال منقول به دلیلی جز اماره تصرف، نیازی نمی باشد.

ولی در بعضی از اموال به خاطر نوع و اهمیت و گسترش استفاده از آن ارائه سند مالکیت به عنوان اثبات کننده مالکیت، مورد نیاز می باشد.

یکی از این اموال منقول که برای اثبات مالکیت و نقل و انتقال آن باید سند صادر گردد، خودرو می باشد که با توجه به گستردگی حجم مبادلاتی که نسبت به خودرو وجود دارد، برای جلوگیری از هرج و مرج صدور سند الزامی می شود.

مراجعی برای صدور سند مالکیت خودرو وجود دارد که ملزم به صدور سند خودرو هستند و در صورتی که استنکاف کنند، می توان از آنها الزام به تنظیم سند خودرو را خواست.

در این مقاله، به بررسی رویه قانونی ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو  پرداخته می شود.


بدقولی در تنظیم سند


امروزه بسیار معمول است که فروشندگان اتومبیل و املاک بعد از تنظیم مبایعه‌نامه و انتقال مبیع و به خصوص گرفتن درصد قابل توجهی از مبلغ معامله به دلایل گوناگون از حضور در دفترخانه اسناد رسمی و ثبت رسمی سند انتقال خودداری می‌کنند یا گاهی ادعای مبلغ بیشتری را می‌کنند.

اگرچه بحث و مناظره بسیار مبسوطی در خصوص اینکه آیا بیع اموال اعم از منقول و غیر منقول تشریفاتی است یا غیرتشریفاتی بین حقوق‌دانان وجود دارد.

ولی رویه قضایی به سمت غیرتشریفاتی بودن بیع اعم از منقول و غیر منقول سوق دارد.

به این ترتیب با تکیه بر موادی همچون مواد ۱۰، ۲۲۰ و ۲۲۱ قانون مدنی و ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی

و اصول فقهی چون اصل «اوفوا بالعقود» و نیز اصال صحت، معاملات مستند به مبایعه‌نامه عادی را چه در اموال منقول و غیر منقول را معتبر دانسته است و حکم به الزام به تنظیم سند رسمی صادر می‌کنند.

البته به جز مواردی که صراحتا به طور اجماعی در رویه قضایی با تطبیق با قانون ثبت انتقال به صرف سند رسمی محقق می‌شود، همچون صلح‌نامه، هبه‌نامه و تقسیم‌نامه.

ولی در بقیه موارد رویه قضایی عقود و معاملات را غیر تشریفاتی دانسته است و صرفا گاه در مواردی همچون تحویل مبیع منوط به اخذ سند رسمی می‌داند.

یعنی پس از تنظیم سند رسمی می‌بایست مجددا دادخواست تحویل مبیع ارایه شود یا در موارد نادری شعب دادگاه بدوی قرار توقیف صادر کرده و پس از قطعی شدن دادنامه مبادرت به رسیدگی به تحویل مبیع می‌کنند.


اهمیت تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو


برای اقامه دعوی، هر یک از طرفین در صورتی که ادعایی داشته باشند، باید برای اثبات ادعای خود دلیل و مستندات معتبر به دادگاه اقامه کنند.

یکی از این ادله مورد قبول قانون گذار، سند می باشد.

سند در اثبات ادعا در دعوی بسیار کاربرد دارد و در مواردی که به اصالت آن اعتراض و برای دادگاه اصالت و صحت آن احراز می شود، برای صدور رای دادگاه کافی می نماید.

در قانون اگرچه اثبات مالکیت افراد نسبت به اموال منقول از طریق تصرف و اماره ید قابل اثبات می باشد و فقط تنظیم و صدور سند برای اموال غیر منقول لازم و ضروری می باشد.

ولی با توجه به استفاده روز افزون و حجم گسترده مبادلات خودرو، برای جلوگیری از سو استفاده افراد غیر مالک و کسانی که خودرو را در تصرف دارند، صدور سند مالکیت برای خودرو، خواه به موجب برگه سبز اداره راهنمایی و رانندگی و یا به موجب دفتر اسناد رسمی باشد، عرفا ضرورت دارد. (ماده ۲۲۰ ق.م. و ماده ۲۹ قانون قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی)


مدارک لازم برای تنظیم و صدور سند خودرو


در عرف معاملات خودرو، طرفین خریدار و فروشنده با یکدیگر نسبت به خودرو معامله بیع تنظیم می کنند.

که این توافق در قالب بیع نامه یا قولنامه تنظیم می شود که به موجب این قولنامه، با پرداخت بخشی از ثمن خودرو، در روز مقرر، برای تنظیم سند خودرو در دفتر اسناد رسمی جهت انتقال با سند رسمی حاضر می گردند.

بر این اساس، فروشنده و خریدار، هر کدام موظف هستند برای انتقال مالکیت خودرو قبل از حضور در دفاتر ثبت اسناد رسمی، با در دست داشتن سند مالکیت، به اداره‌های راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند.


تعهد فروشنده در مورد الزام به تنظیم سند خودرو


با تنظیم قولنامه و توافق طرفین قرارداد برای عقد بیع، فروشنده علاوه بر تسلیم خودرو به خریدار که تعهد تبعی و فرعی او می باشد، موظف به حضور در دفتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند مالکیت خودرو و امضای آن می باشد که این از تعهدات وی است.


تعهد مراجع دولتی در الزام به تنظیم سند خودرو


یکی از مراجعی که ملزم به صدور و تنظیم سند برای مالکیت خودرو می باشد، اداره ثبت اسناد و املاک می باشد که این وظیفه را توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی که طرفین برای انجام آن حضور پیدا می کنند انجام می دهد.

در صورتی که فروشنده به تعهد خود، مبنی بر حضور در دفتر خانه عمل نکند و خواهان (خریدار) حکم به الزام به تنظیم سند خودرو را از دادگاه بخواهد و او اقدام نکند در این صورت، مامور دادگاه به نمایندگی در دفتر اسناد رسمی احضار می گردد و به جای فروشنده امضا می کند.

یکی دیگر از مراجعی که موظف به صدور سند مالکیت که در حکم سند مالکیت می باشد، اداره راهنمایی و رانندگی است که با صدور سند برگ سبز خودرو، این کار را انجام می دهد.


دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو و شرایط آن


در صورتی که خریدار به تعهدات خود مبنی بر انتقال ثمن معامله به فروشند عمل کرده باشد و یا طبق قرارداد و یا عرف خرید و فروش خودرو، توافق بر این اساس باشد که باقی ثمن در دفتر اسناد رسمی، تحویل و منتقل گردد،

در مقابل فروشنده هم متعهد می گردد که جهت تنظیم سند خودرو در دفتر خانه حاضر شود.

در غیر این صورت خریدار قبل از مراجعه به مرجع صالح می تواند با ارسال اظهارنامه به فروشنده از او درخواست نماید که در موعد مقرر در دفتر خانه جهت تنظیم سند خودرو حاضر شود.

در غیر این صورت می تواند همراه با قولنامه و دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو، تعهد انتقال و به نوعی مالکیت فروشنده به خریدار (خواهان) را اثبات کند که در این صورت، ملزم به تنظیم سند خودرو می شود.

در صورت خودداری از تنظیم سند خودرو، نماینده مرجع قضایی سند را تنظیم و امضا می کند.


مرجع صالح و هزینه دادرسی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی خودرو


مرجع صالح در خصوص دعوای الزام به تنظیم سند رسمی خودرو با توجه به ماده ۱۱ قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه محل اقامت خوانده است.

اگر خوانده در ایران اقامتگاه نداشته باشد در صورتی که در ایران محل سکونت موقت داشته باشد در دادگاه همان محل باید اقامه گردد.

هر گاه در ایران اقامتگاه و محل سکونت موقت ندشته ولی مال غیرمنقول داشته باشد دعوا در دادگاهی اقامه می شود که مال غیرمنقول در آن حوزه واقع است.

هزینه دادرسی ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند خوردو در مرحله بدوی نیز مطابق هزینه دادرسی دعاوی مالی به میزان ۵/۳ درصد از قیمت خواسته یعنی اتومبیل است.


مدارک لازم جهت دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو


  1. مدرک شناسایی و کارت ملی خواهان.
  2. تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو در سایت پیش روی شما. ( برای دسترسی به فرم دادخواست کلیک کنید )
  3. پرداخت هزینه دادرسی.
  4. مبایعه نامه و استشهادیه شهود مبنی بر خرید خودرو با سند عادی.
  5. وکالتنامه وکیل دادگستری.

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو ( نمونه ۱ )


برگ دادخواست به دادگاه عمومی

 

مشخصات طرفيننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان

خوانده

وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهای آنالزام به تنظیم سند خودرو………. شماره………. و تحویل آن مقوم به………. ریال به انضمام کلیه خسارات قانونی با صدور دستور موقت
دلايل و منضمات دادخواستکپی مصدق: ۱. قرارداد مورخ……….۲. دلیل پرداخت ثمن ۳. گواهی دفترخانه
ریاست محترم شعبه ……… دادگاه عمومی ………با سلام ،

 اینجانب به نشانی مذکور برابر قرارداد مورخ………..، ………. دستگاه اتومبیل وانت/ سواری………. سیستم………. مدل………. رنگ………. شماره موتور………. شماره شاسی………. شماره موقت/ دائمی………. دارای………. جلد سند مالکیت به شماره………؛ و به شماره ثبت………. صادره از………. اداره راهنمایی و رانندگی………. را از خوانده/ خواندگان خریداری نموده و مبلغ………. ریال به‌عنوان قسمتی از/ تمامی ثمن معامله نیز پرداخت‌شده است. علی‌رغم ایفاء تعهداتم به‌عنوان خریدار، متأسفانه خوانده/ خواندگان مذکور از اجرای مفاد قرارداد امتناع نموده‌اند. اینک اولاً: پیش از حلول جلسه رسیدگی صدور دستور استعلام مالکیت از اداره راهنمایی و رانندگی………. و صدور گواهی توسط دفتر دادگاه جهت اخذ تأییدیه حضور در دفترخانه و با وصول پاسخ استعلام صدور دستور موقت بر منع نقل‌وانتقال اتومبیل مذکور استدعا می‌شود؛ ثانیاً: با عنایت به‌مراتب فوق و امتناع خوانده/ خواندگان از اجرای مفاد قرارداد، صدور حکم محکومیت ایشان به تنظیم سند رسمی انتقال مورد معامله و تحویل مبیع به اینجانب به استناد مواد ۱۰، ۲۲۰ الی ۲۲۵، ۲۳۸ و ۲۳۹ و ۱۳۰۱ قانون مدنی به انضمام جمیع لوازم و لواحق شرعیه و عرفیه و خسارات و هزینه دادرسی درخواست می‌گردد.

 

امضا – مهر – اثر انگشت

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو ( نمونه ۲ )


برگ دادخواست به دادگاه عمومی

 

مشخصات طرفيننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان

خوانده

وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهای آنتقاضای صدور حكم بر محكوميت و الزام خوانده به حضور در دفتر خانه و الزام به تنظيم سند خودرو پژو 206 به شماره …… تهران 22 و ضرر و زيان ناشی از عدم انتقال سند و خسارات دادرسی
دلايل و منضمات دادخواست1- فتوكپی كارت اتومبيل 2- كپی مصدق فروشنامه 3- اظهارات شهود
ریاست محترم شعبه ……… دادگاه عمومی ………با سلام ،

 احتراماً با امعان نظر به وقوع جرم در حوزه استحفاظی آن مجتمع اينجانب خواهان برابر فروشنامه مورخ 91/8/6 يك دستگاه اتومبيل 206 مدل 90 به شماره شهربانی ……… تهران 22 به رنگ سفيد به شماره موتور ………… به شماره شاسی …………….. از شخصی بنام علی ……… (خوانده دعوی) خريداری و بهاء آن را نقداً پرداخت و اتومبيل را تحويل گرفتم فروشنده با دستخط خودش فروشنامه را نوشته و امضاء نموده است و اقرار و اعتراف به اصل مبايعه نامه دارد ، قرار بر آن شد پس از 48 ساعت عدم خلافی اتومبيل از اجرائيات راهنمايي اخذ و سپس در دفتر خانه حاضرو سند اتومبيل را بنام من انتقال دهد  و تا امروز و فردا و بهانه های مختلف از حضور در دفتر خانه استنكاف نمود و در فروشنامه قيد گرديد خريدار مي تواند اتومبيل را بغير انتقال دهد. اينجانب چون درامدی برای امرار معاش نداشتم ناگزير اتومبيل را بغير واگذار تا با درآمد حاصله از آن امرارمعاش نمايم اخيراً بيش از بيست روز است اتومبيل موصوف بوسيله راهنمايي به پاركينگ انتقال و در قبال ترخيص سند اتومبيل را تقاضا كرده اند. مجدداً به فروشنده مراجعه و به بهانه های مختلف از انتقال سند خودداری و حتی تهديد مي نمايد در صورت مراجعه مكرر در مورد فروش اتومبيل حاشا خواهد كرد بر اين اساس فروشنده مستلزم به پرداخت خلافی اتومبيل تا تاريخ فروش میباشد تا اين تاريخ حتی خلافی آنرا نگرفته است. استدعا ی صدور حكم شايسته بشرح ستون خواسته و حكم بر محكوميت وی و امر به پرداخت خلافی و هزينه های پاركينگ و غيـره كـــه متعاقباً مبلغ هزينه آن همراه مدارك مستند طی لايحه ای جداگانه تقديم و ضم دادخواست حاضر خواهد شد.

 

امضا – مهر – اثر انگشت