به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

تعیین بیت کوین به عنوان مهریه


در این مقاله قصد داریم تا در خصوص تعیین بیت کوین به عنوان مهریه صحبت نماییم و بگوییم که آیا مهریه بیت کوین قانونی و شرعی است یا خیر ؟ چند روزی است که خبر مهریه بیت کوین در فضای مجازی دست به دست می‌شود. خبری که عده ای درباره آن به عنوان موضوعی طنز آمیز و عده ای دیگر نیز به عنوان موضوعی غیرقانونی و غیر عرفی صحبت می کنند. اما آیا تعیین بیت کوین به عنوان مهریه قانونی است؟!

به نظر می رسد که تعیین بیت کوین به عنوان مهریه کمی عجیب و غیر عادی به نظر برسد. اما بایستی بدانید که مجوز ماینینگ و استخراج بیت کوین در ایران به رسمیت شناخته شده و هر روز به تعداد متقاضیان دریافت این مجوز افزوده می شود.

لذا دور از تصور نیست که در آینده ای نه چندان دور ، خرید و فروش بیت کوین در ایران بسیار شایع شده و حتی در ازدواج ها نیز مهریه بیت کوین انتخاب شود.

بارها درباره مهریه و انواع آن صحبت کردیم و گفتیم که مهریه را هم می توان به عنوان عندالمطالبه در نظر گرفت هم عندالاستطاعه. بنابراین توجه داشته باشید که تعیین بیت کوین به عنوان مهریه ممکن است در ابتدا جذاب و جدید به نظر برسد اما می تواند در آینده با توجه به افزایش قیمت بیت کوین و همچنین نامشخص بودن وضعیت ارزهای دیجیتال دردسر ساز شود.


مهریه چیست ؟


پیش از اینکه به بررسی قانونی بودن مهریه بیت کوین بپردازیم ، بد نیست تا کمی در این خصوص صحبت کنیم که مهریه چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

مهریه یکی از مهمترین آثار مالی عقد ازدواج است. در صورت مطالبه زن، مرد مکلف است مهریه ­اش را بپردازد و این حق ارتباطی به طلاق و نفقه ندارد.

سکوت زوجین نسبت به مهر یا حتی توافقشان بر نکاح بدون مهریه، تعهد مرد را به تملیک مهر به نفع همسرش از بین نمی برد.
زوجه می تواند به منظور مطالبه مهریه از دو طریق اقدام نماید:

  1. چنانچه عقدنامه رسمی باشد مهریه از طریق دایره اجرای ثبت اسناد نیز قابل وصول است.
  2. چنانچه سند رسمی نباشد زن باید از طریق دادگاه خانواده اقدام نماید .

گرفتن مهریه بدون طلاق


زوجه چه در منزل شوهر باشد و یا غیر آن امکان مطالبه مهریه برای او وجود دارد. اصلا این را باید دانست که مهریه به هیچ چیز دیگری مرتبط نیست حتی اگر زنی ناشزه باشد و تمکین نکند یا مرتکب هر جرمی و لو خیانت و رابطه نامشروع شود مهریه او از لحاظ قانون و شرع پابرجاست.
خوب است بدانیم که زوجه دوشیزه هم در ایام زوجیت می تواند اقدام به گرفتن مهریه بدون طلاق کند. با این توضیحات بهتر است شرایط گرفتن مهریه و طلاق را از هم کاملا تفکیک کرد.

دیده شده است که زوجین بعد از عقد در نوشته ای بین خود یا در دفتر اسناد رسمی، مهریه مقرر در عقدنامه را تغییر داده اند (یا به آن افزوده اند و یا کاهش داده اند). یا حتی ممکن است در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت بیت کوین تصمیم بگیرند تا مهریه خود را تغییر داده و نسبت به تعیین بیت کوین به عنوان مهریه اقدام نمایند.

توجه داشته باشید که امروزه محاکم خانواده افزایش و کاهش مهریه را بعد از عقد با توجه به رأی هیات عمومی دیوان عدالت و مهم تر نظریه شورای نگهبان مبنی بر غیر شرعی بودن، نمی پذیرند.


آیا تعیین بیت کوین به عنوان مهریه شرعی و قانونی است ؟


تعیین بیت کوین به عنوان مهریه

حال که راجع به مهریه صحبت کردیم این سوال مطرح می شود که آیا مهریه بیت کوین قانونی و شرعی است ؟ آیا افراد می توانند اقدام به تعیین بیت کوین به عنوان مهریه نمایند یا خیر ؟

بر اساس قانون هر چیزی را که بتوان آن را به مثابه مالی در نظر گرفت میتواند تحت عنوان مهریه تعیین و مطالبه شود. به زبان ساده هر چیزی را که بتوان مالک شد و به آن تملک داشت می توان به عنوان مهریه درخواست کرد؛ از یک شاخه گل تا سکه‌ها و ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین.
همچنین کارشناسان مذهبی نیز معتقدند که هیچ مشکل شرعی برای مهریه بیت کوین وجود نداشته و تعیین بیت کوین به عنوان مهریه کاملا شرعی و قانونی است.


مطالبه مهریه بیت کوین


حال که دانستیم مهریه بیت کوین امکان پذیر است لازم است به آقایان این هشدار را دهیم که مطالبه مهریه امری کاملا قانونی است و باید نسبت به پرداخت آن اقدام کرد. آمارها نشان میدهد که جمله « مهریه را چه کسی گرفته و چه کسی داده » کاملا غلط و نادرست بوده و خانم ها محق دریافت مهریه خود هستند ولو مهریه بیت کوین.

با افزایش های چند صد درصدی بیت کوین در سالهای اخیر و همچنین وضعیت نامشخص و مبهم بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال که پشتوانه مشخصی ندارد می تواند زنگ خطری باشد برای کسانی که قصد تعیین بیت کوین به عنوان مهریه را دارند.
اگرچه در شرع اسلام مهریه بیشتر به عنوان نماد تضمینی برای دوام زندگی مشترک در نظر گرفته شده اما متاسفانه در شرایط فعلی جامعه ایران فرهنگهای بی پایه و اساس زیادی بین زوجین جوان در حال رواج است که بیشتر باعث صدمه دیدن روابط و نتیجه زندگی مشترک میشود.

در انتها بد نیست پیشنهاد توام با طنز داشته باشیم به آقایانی که قصد تعیین بیت کوین به عنوان مهریه برای همسر خود در نظر بگیرند:

« با خرید انواع ماینر و دریافت مجوز ماینینگ فارم های خود را از ابتدای ازدواج خود راه اندازی نمایید تا بتوانید مهریه بیت کوین زوجه را پرداخت نمایید 🙂 »