به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

نحوه گرفتن استعلام ممنوع المعامله


در این مقاله قصد داریم تا نحوه گرفتن استعلام ممنوع المعامله بودن افراد را به صورت تصویری خدمت شما عزیزان آموزش دهیم. چنانچه قصد دارید تا خودتان به تنهایی بتوانید از ممنوع المعامله بودن خود یا طرف معامله مطلع شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

راه اندازی خدمت اعتبار معاملاتی اشخاص در مرکز ملی تبادل اطلاعات در سکوهای بخش خصوصی موانع معاملاتی متعاملین را اطلاع می‌دهد.

واضح است که اطلاع از وضعیت ممنوع المعامله بودن یا نبودن طرف مقابل در معاملات اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است. همان طور که می دانید بسیاری از معاملات به علت عدم آگاهی افراد نسبت به وضعیت طرف مقابل هنگام معامله سبب بروز معضلات و پیامد‌های حقوقی پس از آن گردیده است.

حال این سوال مطرح می شود که راه حل این معضل چیست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است بگوییم که در حال حاضر شما می توانید با استعلام ممنوع المعامله بودن افراد نسبت به وضعیت فرد مقابل خود آگاهی کافی داشته باشید.

شرط اصلی و اساسی برای یک معامله، اهلیت طرفین قرارداد است و بدون آن قرارداد منعقده از اعتبار ساقط خواهد شد. به همین دلیل افراد همیشه به دنبال راهی بوده تا بتوانند نسبت به این موضوع اطلاعاتی کسب نموده و خود را از اثرات نامطلوب معاملات دور کنند.

تا پیش از این امکان استعلام ممنوع المعامله بودن افراد تنها از طریق مراجعه حضوری به دفاتر ثبت اسناد کشور، معاونت قضایی دادستانی کل کشور یا ادارات ثبت اسناد و املاک بادستور قضایی امکان پذیر بود.

اما اکنون به همت معاونت آمار و فناوری قوه قضاییه این امکان فراهم شده است تا طرفین معامله بتوانند به طور آنلاین نسبت به استعلام ممنوع المعامله بودن طرف مقابل اقدام نمایند.

افراد با مراجعه به سکوهای بخش خصوصی از جمله آپ می‌توانند پس از انتخاب خدمات قوه قضاییه وارد قسمت استعلام اعتبار معاملاتی افراد شوند. در ادامه نحوه استعلام ممنوع المعامله بودن را در اپلیکیشن آپ آموزش خواهیم داد.


چگونه متوجه شویم که ممنوع المعامله شده‌ایم؟


پس از ورود به صفحه اصلی آپ، وارد بخش خدمات قوه قضاییه شده و بر روی استعلام اعتبار معاملاتی افراد کلیک کنید.

استعلام ممنوع المعامله بودن

سپس می توانید با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل در این بخش از وضعیت قانونی خود یا طرف مقابله معامله پس از پرداخت مبلغ در نظر گرفته شده مطلع شوید.

توجه داشته باشید که برای استعلام ممنوع المعامله بودن طرف مقابل معامله، بایستی کدملی و شماره همراه وی را وارد کرده و از طرف مقابل بخواهید که کد پیامک شده را به شما اعلام کند تا در این قسمت وارد کنید.

 

استعلام ممنوع المعامله بودن

طرف مقابل با در اختیار قرار دادن کد این اجازه را به شما می‌دهد که استعلام را انجام دهید و اگر هم این کد را در اختیار شما قرار ندهد به این معنی است که طرف مقابل مشکلی دارد که به هر صورت این خدمت به کاهش ریسک معامله شما کمک می‌کند.

استعلام ممنوع المعامله بودن

در نهایت نمایش نتیجه استعلام حداکثر تا ۱۵ دقیقه اعلام و قابل استفاده است. نتیجه استعلام اعلام شده تا یک ماه در لیست استعلام‌های شما موجود خواهد بود و پس از آن حذف خواهد شد.

استعلام ممنوع المعامله بودن


در سرویس اعتبار معاملاتی اشخاص چه وضعیت‌هایی بررسی می‌شود؟


در این سرویس بعد از استعلام یازده وضعیت امکان معامله به افراد داده می شود، در واقع در این سرویس مشخص می‌شود که آیا طرفین اهلیت معامله دارند یا خیر .

همچنین موضوعاتی مانند داشتن ثنا، ممنوع المعامله ، محجور، غایب مفقود الاثر، متوفی فرضی، متوقف، ورشکسته، معسر، متهم، محکوم و متواری، محکومیت مالی محاکم، محکومیت مالی اجراییات ثبت را مشخص می‌کند و نتیجه را به طرف مقابل معامله اطلاع می‌دهد.

استعلام ممنوع المعامله بودن

به این ترتیب افراد در هنگام معامله می‌توانند مطلع شوند که طرف مقابل مشمول موارد ذکر شده نباشد و با اعتبار و احتیاط بالایی معامله را انجام دهند.


نتیجه گیری


با خواندن این مقاله انتظار می رود تا افراد قبل از هر گونه معامله با استعلام ممنوع العامله بودن طرف مقابل از تعداد معاملات ناسالم کاسته شود.