به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

مجازات مدلینگ در ایران


در این مقاله به بررسی مجازات مدلینگ در ایران پرداخته و ماده قانونی مربوط به آن را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

اگر مدلینگ، همراه با بی‌حجابی یا بدحجابی باشد، از دیدگاه فقهی، خالی از اشکال نیست و «شاید» بتوان بر آن شکلِ رفتاری، عنوان فعل حرام را هم بار کرد.

اما اینکه آن فعل حرام، مجوز انواع افترا، اتهام و حتی قذف باشد، قطعا نه مورد پذیرش شرع و نه منطبق با قانون است.

از این رو بیش از آنکه در اصل، موضوع حرامی رخ داده باشد در متفرعات و مناقشات پیرامونش، حرام قطعی صورت گرفته است.

به نحوی که هر فرد به خود اجازه می دهد تا مومن یا دستِ‌کم مسلمانی را با مقدمه بی حجابی به انواع مسائل منافی عفت، متهم کند.

گرچه از حیث قانونی این اتهامات قابل پیگیری و بررسی است، اما سوال اساسی پیرامون این بحث، این است که چرا از ابتدا باید زمینه ای فراهم شود

که یک موضوع عادی به سطح کلان اجتماعی برسد و گاه با دامن زدن رسانه ای، مردم در مقابل مردم قرار گیرند؟

آنچه گذشت، جنبه اجتماعی این مهم را در بر می گرفت اما بحث اصلی، راجع‌به مدلینگ غیراسلامی، در حوزه جرم‌انگاری موضوع است که آیا

می توان هر عمل حرامی را جرم، تلقی کرد و بر اساس آن، دستگاه قضا به صورت موردی، مساله را مورد تحقیق و رسیدگی قرار دهد؟

به‌نظر می رسد اگر چنین بود، باید تمام افعالی از قبیل دروغ، ترک نماز، عدم پرداخت خمس و زکات و… هم تحت تعقیب و رسیدگی دستگاه قضایی قرار می گرفت.

در حقیقت آنچه میان محرمات غیرقانونی با دیگر اعمال حرام، فاصله می گذارد و سبب تمیز آن دو از یکدیگر می شود، متن صریح قانون است؛

به نحوی که بر اساس اصل قانونی بودن جرائم و مجازات ها، هیچ عملی جرم نیست مگر آنکه در قانون، مجازاتی برای آن تعیین شده باشد.

به طور کلی در قانون مدلینگ بودن جرم نیست؛ اما اشاره شده است که اگر عکس‌هایی از فرد توسط شخص او منتشر داده شود برای او جرایمی در نظر گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است که این جرایم جزو جرایم رایانه ای است و با توجه به ماده ۶۳۸ و ۷۴۲ قانون مجازات اسلامی این تخلفات قابل پیگیری است؛

باید در نظر داشت با پیشرفت تکنولوژی این جرایم درحال گسترش هستند. ممکن است خلأ قانونی در این نوع تخلفات حس شود اما با استناد

به جرایم رایانه ای مانند انتشار تصاویر و پخش آن مشمول برخی ماده های قانونی شود.

با اعمال مجازات این مسائل قابل حل نبوده و نیست؛ مردم به خواست خود در شبکه های مجازی مدلینگ می‌شوند و این میل خود فرد است.

عده‌ای نیز در این بین به عنوان فالوئر آن‌ها را پیگیری می‌کنند یا به هر دلیلی جذب این افراد می‌شوند.


مجازات مدلینگ در ایران؛ ۲ سال حبس و ۴ میلیون تومان جریمه نقدی


بر اساس قانون مجازات مدلینگ در ایران برای کسی که تصاویر مستهجن (که این هم بستگی به قانونگذار دارد) را در فضای مجازی منتشر کند تا

دو سال حبس و یا جریمه نقدی ۴ میلیون تومانی شامل حالش می‌شود.

هر چند در نظر گرفتن مجازات مدلینگ چاره کار نیست و همانگونه که اشاره کردم این مشکلات مالی و فرهنگی جامعه ما است.

خلاء قانونی را می شود پر کرد اما بحث این است که این مسائل باید فرهنگی حل شود و برخورد قانونی همانگونه که تاکنون جواب نداده است، همچنان بی تاثیر و کم تاثیر خواهد بود.

ماده ۷۴۲ و ۶۳۸ در خصوص مجازات مدلینگ در ایران چیست؟

بر اساس ماده ۷۴۲ قانون مجازات اسلامی

جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی، (ماده۱۴) هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

این ماده دارای ۴ تبصره بوده که به شرح زیر است:

تبصره۱ـ ارتکاب اعمال فوق درخصوص محتویات مبتذل موجب محکومیت به حداقل یکی از مجازاتهای فوق می‌شود. محتویات و آثار مبتذل به آثاری اطلاق می‌گردد که دارای صحنه و صور قبیحه باشد.

تبصره۲ـ هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

تبصره۳ـ چنانچه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا به طور سازمان یافته مرتکب شود چنانچه مفسد فی‌الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

تبصره۴ـ محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیر واقعی یا متنی اطلاق می‌شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.

همچنین تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تشکیل دهنده جرم عدم رعایت حجاب شرعی است.

براساس این ماده ، هرکس علناً در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می گردد.

در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار می نماید،

فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

تبصره : زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

باتوجه به قوانین بهتر است نگاهی به صفحات مجازی خود کنیم و تخلفات خود را بیازماییم. تخلفاتی که ممکن است ندانسته مرتکب آن شده ایم.

همچنین مطالعه ماده ۷۴۲ و ۶۳۸ به عنوان مجازات مدلینگ در ایران ، برای مدلینگ های اینستاگرامی بسیار توصیه می شود چرا که اخبار

منتشر شده در این روزهای رسانه ها هشدارهایی هر چند کمرنگ را نشان می دهد.