به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

گرفتن مهریه بدون طلاق


در این مقاله قصد داریم تا درباره گرفتن مهریه بدون طلاق اطلاعات جامع و کاملی را به شما عزیزان ارائه دهیم. ممکن است سوال بسیاری باشد که از لحاظ قانونی گرفتن مهریه بدون طلاق امکان پذیر است؟

جواب این سوال این است چه در عقد دائم و چه در عقد موقت، مطالبه مهریه حق قانونی و شرعی هر زنی می باشد. اگر چه که در عرف جامعه ما به اجرا گذاشتن مهریه به نوعی اعلام نارضایتی زوجه از زندگی مشترک و اعلان اختلاف است.

اما گذشته از این هر زنی – اگر صلاح بداند – می تواند از طریق دادگاه یا اداره اجرای ثبت اسناد، مهریه مندرج در عقدنامه را مطالبه کند و این هیچگونه ارتباطی به طلاق ندارد.


مطالبه مهریه حق همیشگی زنان


زوجه چه در منزل شوهر باشد و یا غیر آن امکان مطالبه مهریه برای او وجود دارد. اصلا این را باید دانست که مهریه به هیچ چیز دیگری مرتبط نیست حتی اگر زنی ناشزه باشد و تمکین نکند یا مرتکب هر جرمی و لو خیانت و رابطه نامشروع شود مهریه او از لحاظ قانون و شرع پابرجاست.

خوب است بدانیم که زوجه دوشیزه هم در ایام زوجیت می تواند اقدام به گرفتن مهریه بدون طلاق کند. با این توضیحات بهتر است شرایط گرفتن مهریه و طلاق را از هم کاملا تفکیک کرد.

دیده شده است که زوجین بعد از عقد در نوشته ای بین خود یا در دفتر اسناد رسمی، مهریه مقرر در عقدنامه را تغییر داده اند یا به آن افزوده اند و یا کاهش داده اند. توجه داشته باشید که امروزه محاکم خانواده افزایش و کاهش مهریه را بعد از عقد با توجه به رأی هیات عمومی دیوان عدالت و مهم تر نظریه شورای نگهبان مبنی بر غیر شرعی بودن، نمی پذیرند.


مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر


در صورت فوت شوهر، زوجه می تواند مهریه خود را از وراث مطالبه نماید قابل توجه این که طلب زن از بابت مهریه بر سایر دیون و ارث وراث اولویت دارد.

مگر این که قبل از دادخواست یا توقیف مهریه از سوی زوجه، ماترک متوفی بابت بدهی دیگری توسط دیگر طلبکاران توقیف شده باشد. وراث متوفی وظیفه و تکلیفی ندارند که بیش از ماترک متوفی به زوجه مهریه پرداخت کنند.


گرفتن مهریه بدوت طلاق چقدر طول میکشد ؟


این سوال جواب قطعی ندارد زیرا مدت زمان به عوامل زیادی بستگی دارد:

  • آیا شوهر مالی برای توقیف غیر از مستثنیات دین دارد یا خیر؟
  • رای پرداخت مهریه دادگاه غیابی است یا حضوری ؟
  • مهریه از طریق اداره اجرای ثبت اجرا گذاشته شده یا دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه داده شده است.
  • مال شوهر که برای توقیف معرفی شده در همان شهر محل دادگاه است یا شهر دیگری است ؟
  • شوهر فاقد مال قابل توقیف، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه در مهلت مقرر تقدیم دادگاه کرده است؟
  • شعبه رسیدگی کننده به مهریه از شعب شلوغ و کند است یا از شعب به روز و اصطلاحا و کار راه انداز؟

بهترین پاسخ این است که اولا مرحله توقیف مهریه را از وصول مهریه جدا کنید ثانیا همه عوامل بالا در مدت زمان وصول مهریه تاثیر گذار است.


قرار تامین خواسته برای گرفتن مهریه بدون طلاق (توقیف اموال)


اگر تمایل به این است که مال شوهر بدون اطلاع او و در کمترین زمان ممکن به جهت جلوگیری نقل و انتقال احتمالی شوهر توقیف شود از دو روش امکان پذیر است :

۱ – دادخواست تامین خواسته به دادگاه به صورت توقیف (اجرا) قبل از ابلاغ به شوهر. فقط توجه داشته باشید که بعد از صدور قرار تامین خواسته توسط دادگاه حتما در مدت ۱۰ روز باید دادخواست مطالبه مهریه ( همان گرفتن مهریه بدون طلاق )، دادگاه داده شود. در غیر اینصورت مال توقیف شده (مثل خودرو، ملک، حساب بانکی، طلب از شص ثالث) از توقیف به درخواست شوهر آزاد می شود.


مراحل گرفتن مهریه در ازدواج موقت


مطالبه مهریه در عقد موقت حتی اگر صیغه نامه عادی باشد از طریق تقدیم دادخواست مطالبه مهریه در دادگاه خواهد بود. و اینگونه نیست که زوجه عقد موقت نتواند مهریه را وصول نماید.

اگر بر روی یک برگ کاغذ معمولی و ساده هم توافق مهریه صیغه موقت به هر مقدار نوشته شده باشد از طریق دادگاه خانواده قابل مطالبه است. هم امکان توقیف اموال وجود دارد و هم مشمول جلب قانون ۱۱۰ سکه قانون حمایت خانواده می شود.