2.5/5 - (2 امتیاز)

کشف حجاب در خودرو


از آنجا که کشور ما کشوری اسلامی است و حجاب جزء مسائل مهم به شمار می رود ، لذا کشف حجاب در خودرو از امور ناپسندی است که قانون نسبت به آن بی تفاوت نبوده است.

چنانچه شما نیز مالک خودرویی هستید که با پیامک کشف حجاب در خودرو مو اجه شده اید و نمی دانید چه کاری باید انجام دهید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

به تبع فرهنگ ایرانی اسلامی جامعه، امر حجاب در قوانین هم رسوخ کرده و در قانون مجازات برای کسانی که حجاب را رعایت نمی کنند ضمانت اجراهایی پیش بینی شده است.

ابتدا باید بدانیم که منظور قانونگذار از کشف حجاب د رخودرو چیست ؟ اگرچه عبارت کشف حجاب یا بی حجابی با مفهوم بد حجابی متفاوت است اما به نظر می رسد در این مورد منظور قانون گذار نداشتن حجاب است.


قانون گذاری در زمینه حجاب


پیش از اینکه به بررسی موضوع کشف حجاب در خودرو بپردازیم، لازم است تا به قانونگذاری در زمینه حجاب بپردازیم. پس از انقلاب اسلامی قانونی درخصوص حجاب در جامعه وجود نداشت زیرا قانون اساسی هنوز به تصویب نرسیده بود.

اولین موردی که در زمینه حجاب پیش آمد تذکر امام خمینی به وضعیت حجاب زنان در ادارات دولتی بود که ایشان متذکر پوشش عریان بانوان در ادارات دولتی شدند.

و از آن پس حجاب در ادارات دولتی اجباری شد. رفته رفته این حجاب در قوانین راه خود را باز می کند تا جایی که در سال ۱۳۶۲ اولین بار، قانون درباره حجاب لب به سخن باز می کند.

که در ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات این گونه بیان حکم می کند:

زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به تعزیر تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

اما در سال ۷۵ مجازات شلاق در قانون تعزیرات حذف و حبس جایگزین آن گردید ؛ به این صورت که طبق تبصره ماده ۶۳۸ قانون تعزیرات :

تبصره – زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

به این ترتیب می توان گفت که طبق قانون نداشتن حجاب و کشف حجاب در هر مکان عمومی جرم محسوب می شود. اما برخی از افراد با این استدلال که خودرو حریم خصوصی است اقدام به کشف حجاب در خودرو می نمایند.

اما واقعیت این است که خودرو هم از نظر منطقی و هم قانونی حریم خصوصی نیست که فرد بتواند در آن کشف حجاب کند.
طبق ماده ۵ قانون حمایت از آمران له معروف و ناهیان از منکر:

اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می گیرد از جمله وسایل نقلیه نباید مشمول حریم خصوصی باشند و طبعا رعایت هنجارها و الزامات قانونی می بایست درون آن رعایت شود.

لذا کشف حجاب در خودرو همانند کشف حجاب در اماکن عمومی محسوب گردیده و فارغ از جرم بودن آن مشمول جریمه نیز خواهید شد که شامل ۱۰۰ هزار تومان جریمه به همراه ۱۰ نمره منفی مجازات آن خواهد بود.


پیامک کشف حجاب در خودرو


اگر در خودروی شما فرد بی حجابی دیده شود از طریق پیامک کشف حجاب در خودرو به مالک خودرو تذکر داده خواهد شد.
پیامی که به عنوان تذکر به دارنده خودرو ارسال می شود این گونه است:

“ سلام، مالک خودرو به شماره پلاک … سرنشین / راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است؛ لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می‌شود. پلیس امنیت اخلاقی “

این ‌پیامک تنها جنبه ارشاد و تذکر دارد که از تکرار دوباره کشف حجاب در خودرو جلوگیری شود حال اگر این عمل مجددا تکرار شود پیامکی با محتوای زیر به فرد ارسال می شود:

” ابلاغیه: مالک محترم خودرو شماره … در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است. ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می‌شود حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری های تهران بزرگ مراجعه کنید.“

که در این صورت چون کشف حجاب در خودرو برای دفعه دوم رخ داده لازم است که مالک خودرو به کلانتری مراجعه کند. پس از مراجعه به کلانتری لازم است تا با تعهد کتبی مانع از تکرار عمل مذکور شود.

برای مراجعه به کلانتری لازم است که کد تخلف در پیامک ارسالی را با خود همراه داشته باشید اما اگر کد تخلفی نیامده برای بار اول نیازی به مراجعه حضوری نیست.


کدهای تخلف پلیس امنیت اخلاقی


کد تخلف ۱۴ و ۱۵: پلیس امنیت اخلاقی برای بد حجابی و بی حجابی داخل خودرو.
کد تخلف ۱۶: پلیس امنیت اخلاقی برای پوشش نامناسب و روابط نامشروع داخل خودرو

کد تخلف ۱۷: پلیس امنیت اخلاقی مربوط به داشتن حیوانات خانگی (سگ) داخل ماشین یا ایجاد آلودگی صوتی
کد تخلف ۱۸: پلیس امنیت اخلاقی مربوط به دور دور کردن است

کد تخلف ۳۳ و ۳۵: پلیس امنیت اخلاقی هم مربوط به روزه خواری در ماشین یا استعمال دخانیات می باشد.


توقیف خودرو به علت کشف حجاب


در مقاله « رفع توقیف خودرو » به مواردی که سبب توقیف خودرو می شوند اشاره کردیم. یکی دیگر از مواردی که سبب توقیف خودرو می شود کشف حجاب در خودرو است.
پس از ارسال پیامک مبنی بر کشف حجاب لازم است فرد به پلیس امنیت مراجعه نموده تا تعهد کتبی داده و از توقیف خودرو خودداری نماید.

اما اگر ظرف مدت ۱ ماه از تاریخی که به وی پیامک ارسال شده به پلیس امنیت مراجعه نکند خودرو توقیف و به پارکینگ منتقل می گردد. سپس لازم است تا اقدامات لازم برای رفع توقیف خودرو را انجام دهید.


مراحل لازم برای رفع توقیف خودرو به علت کشف حجاب در خودرو


در صورت کشف حجاب خودرو و عدم مراجعه به کلانتری خودروی شما توقیف می شود. برای رفع توقیف خودرو بایستی مراحل زیر را طی نمایید:
– حتما 2 هفته پس از تاریخ ثبت جرم مراجعه کنید که در سیستم ثبت گردیده باشد اما اگر یک ماه از تاریخ ثبت جرم بگذرد و مراجعه ننمایید قطعا ماشین به پارکینگ منتقل می شود .

– قبل از مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی حتما خلافی خودرو را پرداخت نمایید .
– رسیدگی با توجه به زوج یا فرد بودن پلاک ماشین در روزهای زوج یا فرد انجام می شود .

– حتما مدارک لازم به همراه داشته باشید مانند کارت ماشین، بیمه نامه، گواهی نامه و کارت ملی به همراه کپی همه موارد
– صرف حضور مالک خودرو یا وکیل قانونی اوکافی است .


نتیجه گیری


کشف حجاب به خودی خود جرم محسوب می شود چه داخل خودرو بوده چه در مکان های دیگر. اما اخیرا افرادی با این استدلال که محیط خودرو حریم شخصی محسوب می شود دست به کشف حجاب می زنند.

فرد مرتکب به کشف حجاب در خودرو علاوه بر مجازات مشمول جریمه معادل ۱۰۰ هزار تومان و ۱۰ نمره منفی خواهد شد.
در صورت تکرار کشف حجاب در خودرو و دریافت پیامک مزبور و عدم مراجعه مالک به کلانتری خودرو مورد نظر توقیف خواهد شد.