به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

وکیل تنظیم قرارداد


در این مقاله قصد داریم تا درباره ویژگی های یک وکیل تنظیم با یکدیگر صحبت کنیم. همچنین در خصوص لزوم داشتن وکیل تنظیم قرارداد برای انجام امور حقوقی مربوط به تنظیم قرارداد صحبت خواهیم کرد.

پس چنانچه نمی دانید چرا برای تنظیم قرارداد باستی از مشاوه و راهنمایی یک وکیل استفاده کنید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

هر عقد و قراردادی در علم حقوق، ماهیت و احکام خاص خود را دارد که با تنظیم آن تعهداتی برای طرفین به همراه دارد. بنابراین نحوه تنظیم قرارداد از این جهت که می تواند بسیاری از جوانب را پیش بینی کند مهم و نیاز به تخصص دارد.


لزوم نیاز به وکیل تنظیم قرارداد


هر قراردادی چه مبایعه نامه یا بیع یا اجاره و یا امور دیگر باشد، دارای جزئیاتی است که نیازمند دانش حقوقی است و برای افراد عادی این امر کار دشواری خواهد بود.

در یک قرارداد اگر از وکیل تنظیم قرارداد استفاده شود می توان اطمینان داشت تمام انتظارات شما در قرارداد با توافق گنجانده شده و همانطور هم که گفتیم امور مختلف و جوانب مختلف را نیز ‌پیش بینی خواهد کرد.

به عبارتی وکیل تنظیم قرارداد با دانش خود مواردی را که موجب بروز اختلاف  می شود را پیش بینی نموده و در عین حال راه حل های مناسبی را نیز می تواند پیش بینی کند.

همانطور که گفتیم تنظیم قرارداد اهمیت بسیاری دارد و ایجاد کوچکترین نقص در آن سبب اختلاف شده و مدت زمانی که برای رفع این اختلاف نیز لازم است صرف کنیم خود مشکل بزرگتری است.

وکیل تنظیم قرارداد


مزایای تنظیم قرارداد توسط وکیل


۱- مهمترین مزیتی که تنظیم قرارداد به کمک وکیل دارد این است که وکلا دانش حقوقی داشته و با قوانین مرتبط با موضوع قرارداد آشنایی کافی دارند، به همین دلیل می توانند بندی را در قرارداد پیش بینی کنند که در آن اختلافات ناشی از قرارداد به دادگاه کشیده نشود.

۲- وکیل تنظیم قرارداد می تواند با پیش بینی خسارات و هزینه ها نیز از مبهم ماندن قرارداد جلوگیری کند.

۳- از آنجا که احکام خاصی در تنظیم قرارداد جاری است ، لذا افراد عادی ممکن است با عدم قید یک مورد سبب بی اثر شدن و باطل شدن آن قرارداد شوند. به عنوان مثال، در برخی از قرارداد ها باید مدت زمانی را در قرارداد برای انجام کاری پیش بینی نمود در غیر این صورت آن قرارداد باطل و بی اثر خواهد بود.

تنظیم قرارداد به شکل درست و قانونی از حیله و فریب طرف مقابل قرارداد جلوگیری خواهد نمود. به این ترتیب فردی که منعقد کننده قرارداد است با خیال آسوده اجرای تعهد را طلب خواهد کرد.

همان طور که گفته شد قراردادها احکام  و پیچیدگی های خاصی در ماهیت خود دارند و کسی به صرف این که سواد دارد را نمی توان برای تنظیم قرارداد قابل اطمینان دانست.

زیرا مباحثی مهم مانند فسخ قرارداد ، ضمانت اجرا، تضمینات، چگونگی حل اختلاف و تعیین این مورد که هر یک از طرفین متعهد به انجام چه کاری هستند از اموری نیست که یک فرد عادی به صرف داشتن سواد قادر به انجام آن باشد.

همین که یک فرد بدون دانش تخصصی و به صرف این که به تجارت و کاسبی در صنف خود مشغول است دست به تنظیم قرارداد میزند باعث پیش آمدن اختلاف و انجام هزینه های فراوان برای خود می شود.

اما وکیل تنظیم قرارداد چون در حوزه تخصص کاری وی خواهد بود از ایجاد این هزینه ها جلوگیری خواهد کرد.

وکیل تنظیم قرارداد


ویژگی وکیل تنظیم قرارداد


وکیل تنظیم قرارداد با گوش دادن و دقت در مذاکرات طرفین، قراردادی را تنظیم می کند که در آن نقصی وجود نداشته باشد تا سبب اختلاف شود.

به عبارتی وکیل تنظیم قرارداد از مشکلاتی که ممکن است در اثر نقض قرارداد ممکن است به وجود آید پیشگیری می نماید.

وکیل تنظیم قرارداد یک ویژگی بارز دارد و آن این است که در آن حوزه قراردادی به تمام قوانین عادی و خاص و فرعی آن مسلط است و با توجه به آن‌ ها قراردادی را تنظیم می کند.


نتیجه گیری


تنظیم قرارداد امری مهم در روابط مالی افراد با یکدیگر است به شکلی که اگر یک قرارداد ضعیف و دارای نقص تنظیم شود مشکلات، هزینه ها و خسارتی را به بار خواهد آورد.

استفاده از وکیل تنظیم قرارداد می تواند مانع از به وجود آمدن این مشکلات شود زیرا هر قراردادی در این زمینه دارای پیچیدگی و احکام خاص خود است و فرد عادی از عهده این ‌امر بر نمی آید حتی کسی که ادعای دانش عرفی حقوقی دارد.

برای مثال در بحث ساختمان و اجاره و … بنگاه ها صرفا نقش واسطه در پیدا کردن و یافتن افراد برای معامله داشته و دانش حقوقی کافی برای تنظیم قرارداد ندارند. لذا در هر قراردادی توصیه می شود از وکیل در حوزه موضوع قرارداد خود مشاوره بگیرید.