به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

نمونه دادخواست اهدای جنین


در این مقاله قصد داریم تا چند نمونه دادخواست اهدای جنین به شما عزیزان ارائه دهیم. اما پیش از آن لازم است تا کمی درباره اهدای جنین و مراحل آن اطلاعات جامع و کاملی ارائه دهیم.

دادخواست اهدای جنین زمانی مطرح می شود که زوجین نابارور بوده و بخواهند از مراکز باروری جنین های اهدایی را دریافت کنند. بنابراین باید افرادی هم وجود داشته باشند تا جنین های خود را داوطلبانه و رایگان به این مراکز اهدا کنند تا اگر زن و شوهری نیاز به لقاح مصنوعی داشته باشند به این مراکز مراجعه نمایند.

لازم به ذکر است که دریافت جنین اهدایی نیاز به تقدیم دادخواست اهدای جنین دارد که باید به دادگاه های محل سکونت ارائه شود.

چنانچه می خواهید بدانید که چگونه باید این دادخواست اهدای جنین را تکمیل نمایید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.


شرایط اهدای جنین


زوج‌های داوطلب که به صورت قانونی و شرعی دارای رابطه زوجیت هستند می‌توانند به صورت داوطلبانه و رایگان یک یا چند جنین را به مراکز تخصصی درمان ناباروری اهدا کنند.

این زوجین باید دارای سلامت متعارف جسمی، روانی و ضریب هوشی مناسب‌ بوده و همچنین نباید به مواد اعتیادآور و روان‌گردان‌ اعتیاد داشته باشند. مبتلا نبودن به بیماری‌های صعب‌العلاج نظیر ایدز، هپاتیت و …هم از دیگر شرایط اهدای جنین است.

مراکز درمان ناباروی هم می‌توانند نطفه حاصل از تلقیح خارج از رحمی زوج‌های قانونی و شرعی را که از مرحله باروری تا حداکثر پنج روز خواهد بود، به صورت تازه و منجمد در بانک مخصوص جنین نگهداری کرده تا در صورت مراجعه زوجین نابارور، پس از صدور حکم قطعی مراجع قضایی، آن را به این زوجین اهدا کنند.


دریافت جنین پس از ارائه نمونه دادخواست اهدای جنین


زوجینی که بنا به گواهی معتبر پزشکی، امکان بچه‌دارشدن نداشته باشند و زوجه نیز ‌استعداد دریافت جنین را داشته باشد، می‌توانند از دادگاه تقاضای دریافت جنین را مطرح کنند.

بر اساس ماده ۲ قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور مصوب ۱۳۸۲، «نمونه دادخواست اهدای جنین مبنی بر تقاضای دریافت جنین اهدایی باید مشترکاً از طرف زن و شوهر تنظیم و‌ تسلیم دادگاه شود …» همچنین بر اساس ماده ۴ این قانون، «بررسی صلاحیت زوجین متقاضی در محاکم خانواده، خارج از نوبت و ‌بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی صورت خواهد گرفت.»


شرایط زوجین درخواست کننده جنین اهدایی


– برای اینکه زوجین بتوانند نمونه دادخواست اهدای جنین خود را به دادگاه مطرح کنند، باید دارای تابعیت ایرانی بوده و صلاحیت اخلاقی داشته باشند؛ هیچ‌یک هم نباید محجور (مجنون یا سفیه) باشند.

– زوجین نباید مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج بوده و همچنین نباید معتاد به موادمخدر باشند.

نحوه ارائه دادخواست اهدای جنین به دادگاه


در ابتدا باید تقاضای دریافت جنین به دادگاه خانواده محل سکونت یا محل اقامت زوجین تقدیم شود؛ اما باید این نکته را در نظر گرفت که برای چنین درخواستی حتما باید دادخواست رسمی به دادگاه داده شود یا صرف درخواست کافی است، دیوان عالی کشور تعیین تکلیف کرده و در رای وحدت رویه شماره ۷۵۵  از مقررات قانون نحوه اهدا جنین به زوجین آورده است.

راجع به صلاحیت تقاضای زوجین نابارور برای دریافت جنین اهدایی بخصوص در ماده ۴ این قانون چنین استفاده میگردد که درخواست برای زوجین برای دریافت جنین از امور ترافعی نیست و مقررات قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی درخصوص رسیدگی به دعاوی منصرف از آن است.

بر این اساس، تقاضای زوجین بدون تقدیم نمونه دادخواست اهدای جنین در دادگاه محل اقامت یا سکونت آنان قابل رسیدگی است.

نمونه دادخواست اهدای جنین ( نمونه ۱)


برگ دادخواست به دادگاه عمومی

 

مشخصات طرفيننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان

خوانده

وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهای آن اجازه دريافت جنين اهدایی مطابق مادتين 2 و 4 قانون نحوه اهداء جنين به زوجين نابارور
دلايل و منضمات دادخواست 1- فتوكپي مصدق عقد نامه  زوجين 2- گواهي پزشكي مبني بر ناباروري زوج 3 گواهي استعداد پذيرش جنين اهدایی از طرف زوجه .

ریاست محترم مجتمع قضایی خانواده ……

با سلام احتراما به استحضار ميرساند :

اينجانبان خواهان و خوانده فوق الذكر مدت ………. سال است كه با هم ازدواج دائم نموده ايم و علي رغم مضي مدت مزبور  تا بحال صاحب فرزندي نشده ايم . اينك با توجه به مدارك پزشكي پيوستي كه حاكي از عدم امكان باروري خوانده دعوي ميباشد ، مطابق مادتين 2 و 4  قانون نحوه اهداء جنين به زوجين نابارور و ماده 5 آئين نامه اجرائي آن  قصد در يافت جنين اهدائي را داريم . با عنايت به اينكه  در يافت جنين اهدائي قانونا پس از احراز شرايط منوط به اجازه دادگاه ميباشد با تقديم گواهي پزشكي مبني بر ناباروري خوانده و گواهي استعداد دريافت پذيرش جنين اهدائي از طرف خواهان  به انضمام ساير مدارك مربوطه ، تقاضاي تجويز دريافت جنين اهدائي را از محضر دادگاه محترم داريم . 

 

امضا – مهر – اثر انگشت

شماره و تاريخ ثبت دادخواست

شماره

تاريخ

شعبه دادگاه عمومي رسيدگي فرمائيد

نام ونام خانوادگي مقام ارجاع كننده:

تاريخ / / امضاء

چاپ روزنامه رسمي كشور فرم شماره 1296/2201/54 دفتر طرح و برنامه ريزي