3/5 - (2 امتیاز)

نمونه دادخواست ابطال چک مفقودی


در این مقاله قصد داریم تا با ارائه نمونه دادخواست ابطال چک مفقودی به کسانی که چک های قدیمیشان به سرقت رفته یا مفقود شده و بایستی برای ابطال آنها دادخواست تنظیم نمایند کمک کوچکی کنیم.

اما پیش از اینکه به ارائه نمونه دادخواست ابطال چک مفقودی چک بپردازیم بهتر است با چک آشنا شده و مواردی که مستلزم ابطال آن می شود را بدانیم.


چک چیست و در چه مواردی باید دادخواست ابطال چک را تنظیم نمود؟


چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار می‌نماید.

در صورتی که چک، مفقود، سرقت و یا جعل شده باشد صاحب حساب یا صادر کننده چک یا قائم مقام آن­ها می­ تواند دادخواست ابطال چک را به دادگاه ارائه داده، و به طور کتبی دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد.

در میان اسناد تجاری ، چک، بعلت رواج و امتیازات بیش تری که نسبت به برات و سفته دارد از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

طبق تعریف ماده 310 قانون تجارت؛ چک به نوشته ای گفته می‌شود که به موجب آن صادركننده، وجوهي را كه در نزد محال عليه (بانک) دارد تماماً و یا قسمتی از ان را مسترد میکند و يا به ديگري واگذارمي نمايد.

البته محال علیه طبق تعریف قانون تجارت میتواند بانک و یا هر شخص دیگری باشد ولی محال علیه در این ماده معنای خاص خود را پیدا کرده است، با این وصف که چک را فقط بانک ها در اختیار مشتریان دارای حساب جاری خود قرار می دهند.

مقررات کلی راجع به چک در مواد 310 الی 317 قانون تجارت و مقررات خاص ان در قانون صدور چک مصوب 16 تیرماه سال 1355 آمده است.

چک سند به رویت محسوب می‌شود و بمحض ارائه باید کارسازی شود، برخلاف برات که وسیله‌ای برای تحصیل اعتبار می باشد.

بنابراین صاحب حساب باید هنگام صدور چک، حداقل به همان میزان که در چک قید کرده، نزد بانک اعتبار داشته باشد. صدور چک فقط زمانی عمل تجاری محسوب می‌شود که بین تجار و یا برای عمل تجاری باشد.


مدارک و منضمات مورد نیاز برای تنظیم نمونه دادخواست ابطال چک


1- تصویر مصدق چک (اختیاری)

2- تصویر مصدق سند عادی (اختیاری)

3- به همراه داشتن كارت ملي جهت احراز هويت و كارت عابر بانك جهت پرداخت هزينه دادرسی الزامي است.

*در صورت عدم وجود مدارك اختياري فوق مي توانيد يكي از دلایل ذيل را ارائه نماييد.

1- استماع شهادت شهود و مطلعين. 2- شماره پرونده استنادي. 3- ساير دلايل و منضمات. 4- اتیان سوگند


مراحل تنظیم دادخواست ابطال چک مفقودی


شما می توانید در این سایت به تمامی موضوعات مختلف دادخواست و انواع نمونه دادخوست مانند نمونه دادخواست ابطال چک مفقودی دسترسی داشته باشید.

روش کار به این صورت است که در بخش جستجوی نمونه دادخواست ، موضوع مورد نظر خود را انتخاب نموده و با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر می توانید نمونه دادخواست مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

سپس می توانید در بخش تنظیم دادخواست اینترنتی ، پس از تکمیل فرم ارائه شده در سایت و قرار دادن شرح دادخواستی که می توانید از نمونه دادخواست یافت شده در مرحله قبل بهره گرفته و دادخواست خود را پرینت و به دفتر خدمات قضایی ارائه دهید.


نمونه دادخواست ابطال چک مفقودی ( نمونه ۱ )

برگ دادخواست به دادگاه عمومی

 

مشخصات طرفيننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان

خوانده

وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته و بهای آنابطال و استرداد لاشه چک
دلايل و منضمات دادخواستکپی آرای صادره از دادگاه بدوی جزایی و تجدید نظر استان البرز

صورتجلسه فی مابین

کپی دستور ۱۳ بازپرسی

کپی صورتجلسه و اقرارنامه خوانده

بسمه تعالی

ریاست محترم دادگاه حقوقی …
با سلام و عرض ادب

با سلام احتراماً به استحضار می رساند: خوانده محترم طی یک صورتجلسه مکلف گردید چک های متعلق به موکل را به وی مسترد نماید لکن به دلیل کلاهبرداری و اعزام به زندان از انجام این مهم استنکاف نمود و طی اقاریر خود در مرحله بازپرسی اذعان نموده است که چک ها را مسترد ننموده است و چک های ناشی از کلاهبرداری در ید وی قرارگرفته و پیرو این اقرار بازپرس محترم نیز دستور جلوگیری از پرداخت را به بانک محال علیه و اداره ثبت (اجراییات) صادر نمود و پس از مضی مدت و طی روال مشارعلیه محکوم و رای آن نیز در دادگاه تجدیدنظر قطعی گردید لکن مع الاسف از استرداد چک ها استنکاف می نماید حالیه با عنایت به مراتب مارالذکر در راستای ابطال و استرداد لاشه چک ها مستدعی است دستور فرمایید رسیدگی شایسته را مبذول فرمایند.
برای تنظیم دادخواست های خود به صورت کاملاً تخصصی میتوانید از وکلای پایه یک ما به حوزه های تخصصی مختلف بهره ببرید.

امضا و تاریخ