به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

مصادیق جرایم در فضای مجازی


در این مقاله قصد داریم تا به تشریح و معرفی مصادیق جرایم در فضای مجازی بپردازیم. ابتدا به تعریف جرایم در فضای مجازی و انواع آن خواهیم پرداخت. سپس جدیدترین مصادیق جرایم در فضای مجازی را اعلام خواهیم نمود.

با ظهور و گسترش رایانه و اینترنت، جوامع با نوع جدیدی از جرایم و مجرمان روبرو شدند که با استفاده از اینترنت و فضای مجازی به افراد زیادی آسیب زده اند. در حقیقت نوع جدیدی از جرایم در جامعه ایجاد شد که به جرایم در فضای مجازی معروف است.


انواع جرائم فضای مجازی


در حقوق ایران مجلس قانونی تحت عنوان قانون جرایم رایانه ای را به تصویب رسانده است که در آن اکثر جرایم رایانه ای تبیین گشته است. با توجه به این قانون در یک تقسیم بندی کلی جرایم فضای مجازی به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارت است از:

  1. جرائم سنتی در قالب فضای مجازی که شامل کلاهبرداری، جعل، افترا، هتک حرمت و … می‌شود که مصادیق آن در غیر از قالب فضای مجازی نیز نمود داشته و در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است.
  2. جرائم فضای مجازی سایبری که مختص فضاهای اینترنت است مانند شنود غیرمجاز، دست‌کاری و تخریب داده‌های اینترنتی و …
  3. جرم از طریق کامپیوتر که وابستگی به حضور اینترنت ندارد مانند جرم حمل اسناد و …

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله « جرایم رایانه ای » مراجعه نمایید.


جدیدترین مصادیق جرایم در فضای مجازی


جلسه یکصد و بیست و دوم کارگروه تعیین مصادیق جرایم در فضای مجازی با حضور حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور و رئیس کارگروه و نمایندگان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، دادگستری، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاداسلامی، نماینده رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده رئیس سازمان صدا و سیما و نماینده فرمانده نیروی انتظامی و دو تن از نمایندگان مجلس عضو کارگروه و نیز دیگر اعضا برگزار شد.

در این جلسه که با حضور تمام اعضای کارگروه برگزار شد موضوعات ذیل با تصویب اعضاء به فهرست مصادیق جرایم در فضای مجازی اضافه شد:

مصادیق جرایم در فضای مجازی مرتبط با محتوایی که تحریک ترغیب یا دعوت به ارتکاب جرم می‌کند (سایر جرایم):

بند (و-11): ارائه هرگونه تبلیغ و آگهی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای معاند و غیرمجاز

بند (و-12): هرگونه خرید و فروش، تبلیغ و تسهیل در دسترسی به سلاح‌های سرد موضوع تبصره 1 ماده 617 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) در فضای مجازی

بند (و-13): خرید و فروش هرگونه طلا، جواهر و مصنوعات مربوط در فضای مجازی، خارج از ضوابط تعیین‌شده در آیین‌نامه ضوابط خاص رسته شغلی سامانه معاملات آنلاین طلای آب شده و مصنوعات طلا، جواهر و نقره.

برای اطلاع از ممنوعیت خرید و فروش طلا در فضای مجازی به مقاله « ممنوعیت خرید طلای دست دوم » مراجعه نمایید.


مصادیق مجرمانه علیه اطفال و نوجوانان


بند (ل-5): در دسترس قرار دادن و یا ارائه محتوای مستهجن و مبتذل به کودکان و نوجوانان (موضوع بند 6 ماده 10 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان)

نحوه شکایت از جرایم فضای مجازی


در حوزه جرایم رایانه ای و اینترنتی روزانه پرونده‌های متعددی مطرح است چراکه جرایم فضای مجازی دنیای متنوعی از جرایم را در برمی‌گیرد. درصورتی که شما در دام یکی از این بزهکاران اینترنتی افتادید می‌توانید از طریق سامانه ثنا اقدام به ثبت شکایت کنید.

بعد از طرح شکایت شما باید به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه کنید. بعد از بررسی ادله شما در دادسرا برای رسیدگی دادخواست شما، پرونده به دادگاه ارجاع می‌شود.