2/5 - (1 امتیاز)

شکایت از فروشگاه اینترنتی


در این مقاله قصد داریم تا نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی را به شما آموزش دهیم. از آنجا که تعداد فروشگاه های اینترنتی و خرید از این فروشگاه ها مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته ، به تعداد شکایت ها از این فروشگاه ها نیز روز به روز افزوده می شود .

به دلیل مزایای حق انتخاب و مقایسه قیمت ها ، صرفه جویی در زمان ، انرژی ، سهولت دسترسی 24 ساعته ، و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا روز به روز به تعداد خریداران فروشگاه های اینترنتی افزوده می شود. بنابراین با افزایش خرید و فروش ،طبیعی است که مشکلات و مسائلی همچون معیوب بودن یا عدم تحویل کالا در این خصوص به وجود آید.

برای پیگیری مشکلات به وجود آمده نسبت به فروشگاه های اینترنتی ، به سه طریق می توان برای شکایت از فروشگاه اینترنتی اقدام نمود که در ذیل به تفکیک توضیح داده خواهد شد .

در این مقاله به بررسی شکایت از فروشگاه اینترنتی از سه طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی و شکایت از طریق پلیس فتا و شکایت از طریق مرجع قضایی خواهیم پرداخت .

 

شکایت از فروشگاه اینترنتی۳


شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی


همانگونه که در قسمت قبل توضیح داده شد ، فروشگاه های اینترنتی با حجم بالایی از مبادلات روزمره ، نقش مهمی در نظام اقتصادی کشور ایفا می کنند. لذا طبیعی است که روش هایی برای شکایت از این نوع فروشگاه ها پیش بینی شود .

یکی از مهم ترین روش های شکایت از فروشگاه های مجازی ، از طریق سامانه ای است که به طور تخصصی به این منظور ایجاد شده است . این سامانه تحت عنوان سامانه نماد اعتماد الکترونیکی شناخته شده است .

در مقاله « اینماد » می توانید راهنمای دریافت این نماد را مطالعه فرمایید. همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله « مجوز های لازم برای فروشگاه اینترنتی» را مطالعه بفرمایید.

 

شکایت از فروشگاه اینترنتی۳

برای شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی ، فروشگاه اینترنتی باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد که نماد اعتماد الکترونیکی ، توسط مرکز توسعه تجارت به سایت های دارای صلاحیت اعطا می گردد . هدف از ایجاد این سامانه ، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می باشد .

اگر فروشگاهی که از آن خرید نموده اید دارای نماد اعتماد الکترونیکی است ، کافیست شما به HTTPS://ENAMAD.IR مراجعه نمایید. سپس روی آیکون ورود به سامانه ثبت شکایات کلیک نمایید . پس از ثبت شکایات خود می توانید ، مشکلات احتمالی مربوط به خرید اینترنتی را پیگیری کنید .

 


شکایت از طریق پلیس فتا


در قسمت قبل به توضیح روش شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی پرداختیم.

با این حال ، روش مذکور تنها روش شکایت از فروشگاه اینترنتی نیست . یکی دیگر از راه های شکایت از فروشگاه اینترنتی ، شکایت از طریق پلیس فتا است .

پلیس فتا به صورت تخصصی و از طریق تجهیز منابع مختلفی مانند نیروی انسانی ، دانش و تجهیزات لازم نسبت به تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با رویکرد مقابله با جرایم رایانه ای از طریق پیش‌ بینی ، پیشگیری و کشف جرایم اقدامات لازم را انجام می دهد .

در این روش ، فرد شاکی با ورود به صفحه پلیس فتا می تواند روی آیکون ثبت گزارش مردمی کلیک نموده و شکایت از فروشگاه اینترنتی خود را با وارد نمودن اطلاعات مربوطه ثبت و پیگیری نمایید .

 

شکایت از فروشگاه اینترنتی۳


شکایت از طریق مرجع قضایی


علاوه بر روش های ذکر شده در قسمت های قبلی ، روش دیگری نیز جهت ثبت شکای از فروشگاه اینترنتی وجود دارد که نسبت به روش های قبلی ، مراحل طولانی تری دارد.

در واقع ، این روش را می توان تحت عنوان روش قضایی برای شکایت از فروشگاه اینترنتی نامگذاری کرد .

در این روش ، برای شکایت از فروشگاه های اینترنتی ، شخص شاکی باید با داشتن مدارک کافی از جمله رسید واریز وجه و ….. به دادسرای جرایم رایانه ای در تهران و به دادسرای محل سکونت خود در سایر شهرستان ها مراجعه نماید و شکایت خود را با نوشتن شکواییه مطرح نماید .

دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 31 تهران ملقب به دادسرای رسیدگی به جرائم اینترنتی است كه مسئولیت رسیدگی به جرائم مربوط به تخلفات در حوزه فضای مجازی می باشد .

این دادسرای تخصصی برای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات و رسیدگی به پرونده‌های شركت ‌های هرمی و شكایات مربوط به اینترنت ایجاد شده است .