به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

جریمه مخدوش بودن پلاک خودرو در کرونا


معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از اجرای طرح تشدید جریمه مخدوش بودن پلاک خودرو در کرونا خبر داد.

سرهنگ علی همه‌خانی، درباره نحوه برخورد پلیس با تخلفاتی نظیر جریمه مخدوش بودن پلاک خودرو در کرونا در پایتخت گفت:

ماموران پلیس راهور همواره با حضور در مبادی ورودی طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا به شکل محسوس و نامحسوس بر تخلفاتی نظیر پوشش یا تغییر در ارقام پلاک خودرو نظارت داشته و در کنار دوربین ها به شکل حضوری و فیزیکی نیز با این موارد برخورد می‌کنند. به همین دلیل نیز ارتکاب چنین تخلفاتی در طول روز و در این مناطق در سال‌های اخیر بسیار کاهش داشته است.

وی با اشاره به اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه وسایل نقلیه به دلیل شیوع کرونا گفت:

با توجه به محدودیت های اعمال شده متاسفانه شاهد آن هستیم که معدود رانندگانی اقدام به مخدوش بودن پلاک خودرو در کرونا می‌کنند که این موضوع از دید و رصد دوربین ها و ماموران پلیس دور نیست و به جد با آن برخورد می‌کنند.

همه‌خانی در خصوص جریمه مخدوش بودن پلاک خودرو در کرونا ادامه داد:

رانندگانی که اقدام به مخدوش بودن پلاک خودرو در کرونا از طریق پوشاندن یا گذاشتن کاور، ماسک، کاغذ و برچسب می کنند و قصد تردد در مناطق طرح ترافیک، طرح کاهش آلودگی هوا یا تردد در ساعات منع تردد شبانه را داشته باشند،

برابر مقررات علاوه بر اعمال قانون به مبلغ ۶۱ هزار و ۲۰۰ تومان، برای ورود غیرمجاز به محدوده نیز جریمه خواهند شد و در کنار آن به دلیل ارتکاب جرم به مرجع قضایی نیز معرفی خواهند شد.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در همین راستا ( جریمه مخدوش بودن پلاک خودرو در کرونا ) نیز ماموران پلیس راهور در سطح معابر پایتخت به صورت فیزیکی حضور دارند.

و همچنین با استفاده از دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف شهری به صورت مکانیزه با رانندگان متخلفی که پلاک خودرویشان را به هرنحوی دست کاری و مخدوش کرده یا بپوشانند برخورد خواهند کرد.

اجرای طرح برخورد با تخلف مخدوش بودن پلاک خودرو در کرونا یا پوشاندن پلاک در ساعت منع تردد نیز به صورت ویژه در دستورکار ماموران پلیس راهور قرار داشته و گشت‌های محسوس و نامحسوس شبانه پلیس با آن برخورد خواهند کرد.

به گفته وی، به استناد ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی هرگونه تغییر در ارقام پلاک و مخدوشی آن جرم بوده و در صورت مشاهده مامورین پلیس ضمن توقیف خودرو جهت رسیدگی و برخورد قانونی به مرجع قضایی معرفی می‌شوند.

رانندگان توجه داشته باشند که پلاک وسیله نقلیه‌شان همواره باید همانند روز اولی که پلاک را تحویل گرفته‌اند بدون هیچگونه مخدوشی و دستکاری در جلو و عقب خودرو نصب شده باشد.

اما مخدوش بودن پلاک خودرو در کرونا ابعادی دارد که باید بررسی شود. ابتدا جنبه حق‌الناسی و اجتماعیِ آن است. وقتی راننده اقدام به مخدوش بودن پلاک خودرو می­ کند معمولا سعی می­کند تغییرِ نامحسوسی در ارقام پلاک ایجاد کند.

مثلا تنها دندانه­ای از اعداد پلاک را می­پوشاند و از دوربین عبور می­کند و به مسیرش ادامه می­دهد. اما اتفاقی که رخ می­دهد این است که دوربین عکس پلاک را می­ گیرد اما نمی­ تواند تقلبِ رخ داده در پلاک را تشخیص دهد.

و این تغییر در دندانه ها منجر می ­شود که آن پلاک با پلاک ماشین دیگری اشتباه گرفته شود و جریمه برای پلاک دیگری صادر شود که این کار جنبه حق‌الناسی و عمومیِ جرم را کاملا مشخص می­ کند.

جنبه و بُعدِ دیگر این جرم این است که به نوعی ترویجِ قانون­ گریزی و نابرابری در مقابل دستگاه انتظامی است؛ چطور اینکه خود متخلف، از تحمیل مجازاتِ جرمی که مرتکب شده، می­ گریزد و گردن­کشیِ خود در برابر قانون را نمایان و علنی می­سازد.

مرجع رسیدگی به پرونده های تصادفات و جرائم مربوط به راهنمایی و رانندگی به خصوص تصادفات جرحی و فوتی دادسرای ناحیۀ 32 تهران واقع در خیابان رودکی، است و این دادسرا دارای شعبه های بازپرسی و دادیاری و دادیار اظهارنظر و اجرای احکام می­ باشد .