3.6/5 - (5 امتیاز)

جداسازی یارانه بعد از طلاق


در این مقاله قصد داریم تا نحوه جداسازی یارانه بعد از ازدواج اطلاعات جامع و کاملی را به شما عزیزان ارائه دهیم. یارانه نه تنها در کشور ایران بلکه در اغلب کشورهای جهان پرداخت می‌شود. تاریخچه طرح یارانه در کشور ایران از قدمت بالایی برخوردار است.

پیش از آنکه به جداسازی یارانه بعد از طلاق بپردازیم بهتر است بدانیم که بعد از ازدواج چگونه می توان یارانه خود را از خانواده جدا کرد ؟

تمامی افراد بعد از ازدواج تمایل دارند یارانه خود را از خانواده خود جدا کنند و این یک امر بسیار طبیعی است زیرا پسری که تا به حال تحت سرپرستی پدر بوده، حالا خود سرپرست خانواده است و با وجود مشکلات مالی فراوان تمایل به چنین کاری دارد.

اما متاسفانه زوجین با روش‌های انتقال یارانه آشنا نیستند .برای انتقال یارانه بعد از ازدواج زوجین باید به همراه مدارک زیر به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه و تقاضای جدا کردن یارانه از سرپرستی پدر کنند.


مدارک لازم برای جداسازی یارانه بعد از ازدواج


  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی والدین زوج
  • اصل و کپی عقد نامه

انتقال یارانه پس از فوت سرپرست خانوار


همچنین بعد از ارائه مدارک به مرکز پلیس +۱۰ در برخی خانواده‌ها دیده می‌شود که با فوت پدر خانواده، فرزند ارشد سرپرستی را به عهده می‌گیرد و در چنین شرایطی انتقال یارانه به روش بالا انجام می‌گیرد. ا

نتقال یارانه در خانوارهای بد سرپرست نیز، در مرکز پلیس +۱۰ انجام می‌گیرد اما در این موارد جهت تغییر در کفالت، حضانت و غیره افراد باید ابتدا به مرکز فرمانداری استان مربوطه مراجعه و همراه با نامه رسمی فرمانداری به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

در تمامی موارد بالا برای انتقال، یک تا دو ماه زمان صرف خواهد شد تا افراد بتوانند یارانه دریافت کنند. برای از دست ندادن آن در طول این مدت می‌توانند بین دهم تا بیستم هر ماه پیگیری کنند. در جامعه امروزی با وجود مشکلات اقتصادی، بیکاری و غیره یارانه کمک بسیاری به خانواده‌ها و مخصوصا به زوج‌های جوان می‌کند.


مراحل انتقال یارانه


پیش از اینکه به نحوه جداسازی یارانه بعد از طلاق بپردازیم می خواهیم بدانیم که در چه مواردی می توان یارانه را از سرپرست قبلی انتقال داد.

فوت سرپرست؛ همسر و در صورت نبود همسر، فرزند ارشد که به سن قانونی رسیده باشد و یا قیم قانونی باید ضمن ارائه اصل شناسنامه و اصل کارت ملی خود و نیز گواهی فوت، شناسنامه و کارت ملی باطل شده سرپرست متوفی به مراکز پلیس +۱۰ نسبت به تغییر سرپرست اقدام کند.

فرایند تغییر سرپرست در موارد مربوط به خانوارهای بدسرپرست، کفالت، حضانت، قیمومیت و مواردی از این قبیل، کمافی‌السابق در کلیه فرمانداری های سراسر کشور انجام می‌شود و فرمانداری‌ها پس از بررسی مدارک و مستندات مربوطه، در صورت تایید، سرپرست جدید خانوار را به همراه نامه رسمی فرمانداری به دفاتر پلیس +۱۰جهت اِعمال تغییر سرپرست معرفی می‌کنند.

لازم به ذکر است سرپرست جدید خانوارهای فوق‌الذکر می‌توانند بلافاصله پس از ثبت تغییرات مربوطه در پلیس +۱۰ با مراجعه به یکی از شعب بانکی که می‌‌خواهند حساب یارانه‌ ای در آن داشته باشند، نسبت به ثبت شماره حساب سرپرست خانوار جدید در سامانه رفاهی اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم ثبت شماره حساب در بانک مربوطه، امکان پرداخت یارانه امکان پزیر نیست.


مراحل جداسازی یارانه بعد از طلاق


سرپرستان خانواری که در حال حاضر یارانه نقدی را دریافت مینمایند و متقاضی ثبت ازدواج، طلاق، فوت و… در خانواده خود میباشند، باید به همراه مدارک هویتی شناسنامه، کارت ملی و …و مستندات لازم به دفاتر پلیس +۱۰مراجعه کنند.

خانواده‌هایی که در حال حاضر به صورت نقدی دریافت می‌کنند و متقاضی تغییر سرپرست خانواده به دلایل محجوریت، مجنون شدن سرپرست خانوار، اعتیاد سرپرست خانوار و … می‌باشند، لازم است به همراه مدرک هویتی و مستندات لازم به فرمانداری های محل سکونت مراجعه نمایند.

طبق دستورالعمل ماده ۹ آیین نامه اجرائی ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در صورت اعتیاد سرپرست خانوار به مواد مخدر، محجور بودن، زندانی بودن، فوت یا مفقود یا مجنون شدن، عدم حضور سرپرست در محل زندگی در خارج کشور و عدم صلاحیت سرپرست خانوار، چنانچه خانوار مزبور سال جاری در طرح ثبت نام مجدد در سامانه رفاهی شرکت نموده باشند، متقاضی واجد شرایط می‌تواند جهت تغییر سرپرست خانوار فعلی با ارائه مدارک هویتی و سایر مستندات لازم به فرمانداری محل سکونت خود مراجعه نمایند.