5/5 - (1 امتیاز)

اقرارنامه فروش ملک


در این مقاله قصد داریم تا درباره اقرارنامه فروش ملک اطلاعات جامع و کاملی را خدمت شما عزیزان قرار دهیم. ابتدا به تعریف اقرارنامه و شرایط نوشتن آن خواهیم پرداخت و در نهایت نمونه ای از قرارنامه فروش ملک قرار دهیم.

اقرار به زبان ساده به این معنی است که شخصی خبری را گویا می کند (اخبار حق) که این اعلام خبر برعلیه خودش اما به نفع دیگری است. در اصطلاح حقوقی “اخبار به حق علیه خود و به نفع دیگری ” نامیده می شود.

از آنجا که اقرار سلطان تمام ادله محسوب می شود ، لذا در برابر سایر ادله مانند سند، شهادت شهود، امارات و تحقیق و معاینه محل از جایگاه بالاتری برخوردار خواهد بود.


اقرار معتبر چه نوع اقراری است؟


اقرار ممکن است در حالات مختلف بیان شود. ممکن است در داخل دادگاه انجام شود یا اینکه خارج از دادگاه انجام شود. اقرار داخل دادگاه و در محضر قاضی بیشترین اعتبار را دارد که قاضی مکلف است آن را در صورت مجلس دادرسی ثبت و درج کند.

البته قانون به فرد ذی نفع هم اختیار داده است تا که به قاضی بگوید این اقرار فرد را در صورت مجلس یادداشت کند اما خود قانون این امر را تکلیف برای قاضی در نظر گرفته است لذا لازم است که قاضی اقرار را ثبت کند حتی اگر طرف به این امر متذکر نشود.

در نوعی دیگر اقرار ممکن است که به صورت کتبی باشد یا به صورت شفاهی در صورت شفاهی بودن ممکن است که صریح باشد یا ضمنی.

آنچه بیشتر در آن اختلاف است اقرار کتبی است. در اینجا می خواهیم از اقرار نامه که همان اقرار کتبی است در مورد ملک صحبت کنیم.


شرایط اقرار و اقرارنامه


قانونگذار هم در قوانین کیفری و هم در قوانین حقوقی برای اقرار شرایط مختلفی را ذکر کرده که به طور مختصر به بیان آنها خواهیم پرداخت. همچنین شرایط اقرار کننده که در اصطلاح به وی «مقر» نیز می گویند عبارتند از :

  • عاقل باشد.
  • به سن بلوغ رسیده باشد.
  • دارای اختیار تمام در زمان اقرار باشد.
  • و عقلانی و شرعی باشد برای مثال اگر فردی ۲۰ ساله اقرار کند که فرزند فردی ۲۵ ساله است از وی پذیرفته نمی شود.
  • اقرار به جر در مواردی مثل زنا و لواط که نیاز به ۴ بار گفتن است با یک بار هم صحیح است.

    اقرارنامه فروش ملک


اقرارنامه فروش ملک چیست؟


حال که دانستیم اقرار چیست و مقر چه شرایطی بایستی داشته باشد بهتر است به تعریف اقرارنامه فروش ملک بپردازیم. در اقرارنامه فروش ملک، متنی (که در انتهای مطلب نمونه ای از آن قرار خواهیم داد) با این مضمون که شخص فروشنده …….. این ملک را با مبلغ …….. به شخص خریدار ……فروخته و ملک را انتقال داده است و دیگر مالک این ملک نیست را امضا نماید که اگر روزی فرد حاضر به تسلیم مال یا ملک نشد و یا خلف وعده کرد خریدار بتواند از این سند اقرارنامه فروش ملک استفاده کند.

توجه داشته باشید که بایستی این اقرارنامه را در دفترخانه رسمی امضا بزنید زیرا اگر بین خود افراد به صورت سند عادی باشد دیگر از اعتبار لازم برخوردار نیست و قابل استناد نمی باشد.


لزوم نوشتن اقرارنامه فروش ملک


گاهی ممکن است فردی در خرید ملکی حال چه خانه باشد یا مغازه یا ویلا و… در زمانی نزدیک به عقد نتواند سند رسمی انتقال امضا کنند یعنی سند رسمی را به نام خریدار بزند در این حالت در عرف ممکن است خرید ملک یا فروش ملک به صورت وکالتی باشد.

که در اینجا مالک ‌مال به خریدار وکالت تام  یا وکالت بلاعزل می دهد که هر تصرفی را که می خواهد انجام بدهد. که البته این وکالت نامه به صورت صددرصدی نمی تواند حقوق خریدار را تضمین کند.

در این حالت خریدار برای اینکه از مشکلات و گرفتاری های آینده که ممکن است فروشنده خلف وعده کند رها شود از وی به صورت رسمی اقرارنامه فروش ملک می گیرد که این فرد فروشنده در فلان تاریخ مال یا ملک را به طرف مقابل یعنی خریدار فروخته است با فلان مبلغ و فلان شرایط.


اقرار در دفاتر اسناد رسمی


این نوع اقرار کتبی به علت رسمی بودن آن در دادگاه ها و محاکم اعتبار دارد.

اقرار در دفاتر اسناد رسمی به صورت برگه های چاپی و فرمت های خاصی است که از قبل آماده شده است و این بار فرد اقرار کننده به جای اقرار شفاهی در اینجا اقرار را به ضرر خود به صورت کتبی انجام می دهد تا در دادگاه به راحتی به قدرت ستد که به صورت رسمی در آمده نتوان خدشه ای وارد آورد.

خریداری که هم وکالت بلاعزل دارد و هم اقرارنامه فروش ملک گرفته است خود می تواند به دنبال امور اداری و ثبتی ملک برود و کارهای آن را انجام دهد.

اقرارنامه فروش ملک


نکاتی از اقرارنامه فروش ملک


پیشنهاد می شود اگر ملکی را خرید می کنید برای اطمینان هرچه بیشتر هم که شده اگر در حال حاضر سند رسمی زدن ملک ممکن نیست مبایعه نامه را تنظیم کنید که البته داشتن اقرارنامه هم همان کارکرد را دارد. ولی برای اطمینان حتما اقدام به تنظیم مبایعه نامه نمایید.

فردی که وکالت بلاعزل گرفته است نباید فریب بلاعزل بودن وکالت خود را بخورد زیرا وی مالک محسوب نمی شود.

و باید نسبت به انتقال رسمی ملک سریعا امور را آماده کند و همچنان که گفته شد مبایعه نامه نیز تنظیم نماید، تنظیم اقرارنامه فروش ملک هم در این زمینه بسیار کار ساز است.

توجه داشته باشید که حتی اگر وکالت بلاعزل داشته باشید با فوت مالک وکالت فسخ می شود. بنابراین بهتر است که فرد سریعا اسناد محکم تری مانند انتقال رسمی یا داشتن مبایعه نامه یا اقرارنامه رسمی داشته باشد تا این که وراث نتوانند بهانه گیری کنند.


هدیه گرفتن ملک یا خانه


اگر انتقال ملک به شما به صورت هبه و هدیه و رایگان بوده است برای مثال پدر خانواده ای به پسرش که ازدواج کرده خانه ای را هدیه می دهد.

باید دقت کنید که در اینجا هم حتی اگر اقرارنامه در میان باشد به صورت سند رسمی لازم است که این پسر خانه را در اختیار بگیرد یعنی آن را تحویل بگیرد. حتی اگر برای مدتی اندک شده زیرا در هبه تا زمانی که فرد گیرنده تحویل نگرفته است اعتباری ندارد.

در اینجا گرفتن سند رسمی و گرفتن اقرارنامه رسمی بسیار کارساز است برای پیشگیری از دعاوی و اختلافات آینده.


نمونه اقرارنامه فروش ملک


بسمه تعالی

 

به تاریخ متن سند حاضر گردید در این دفتر آقا/خانم………………….. با مشخصات ……………………………………………… و بعد الحضور در کمال صحت و سلامت روح و روان و با رضایت و اختیار کامل و بدون اجبار و اکراه اقرار و اعتراف صریح و صحیح و بی قید و شرط نمود که بر اساس سند وکالت بلاعزل شماره ……………تاریخ …………… تنظیمی این دفترخانه که بر مبنای فروش قطعی ( عقد بیع ) آپارتمان پلاک ثبتی ( مورد اشاره در وکالت بلاعزل ) واقع در بخش ……….. شهرستان…………………….. است کل ثمن معامله را که از بابت سه دانگ از ششدانگ به صورت نقدی و کامل و یکجا دریافت نموده ام و هرگونه ادعا و اعتراضی را در این خصوص از خود سلب و ساقط نمود.


نتیجه گیری


اقرارنامه فروش ملک اعتراف و اقرار فروشنده ملک است به نفع خریدار ؛ که این ملک را به خریدار فروخته و تمام پول آن را هم گرفته است. اقرار نامه باید به صورت سند رسمی تنظیم شود تا اعتبار داشته باشد.

معمولا گرفتن اقرارنامه برای زمانی است که هنوز انتقال رسمی ملک به علت امور اداری و … ممکن نیست. در این حالت فرد که ممکن است با وکالت بلاعزل آن ملک را به صورت وکالتی خریده باشد برای اطمینان از آینده این اقرارنامه را از فروشنده گرفته و فروشنده نیز امضا خواهد کرد.