به این نوشته چند امتیاز میدهید؟

اشتباهات بعد از طلاق


در این مقاله قصد داریم تا درباره اشتباهات بعد از طلاق صحبت کنیم تا شاید بتوانیم باری از دوش افرادی که به تازگی طلاق گرفته اند برداریم. برای آشنایی با آسیب های ناشی از طلاق با ما همراه باشید تا با شناسایی آنها در جهت التیام روح و روان خود قدم مناسبی بردارید.

زمانی که درباره آسیب‌های اجتماعی صحبت می شود موارد بیشماری به ذهنمان خطور میکنند ؛ اعتیاد به مواد مخدر ، بیکاری، بی‌بند و باری، حاشیه‌نشینی، فضای‌مجازی و البته طلاق.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور به تازگی اعلام کرده:

«از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال، ۳۴ هزار و ۴۵۷ فقره طلاق در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده است. همچنین میانگین سن زن و شوهر در زمان وقوع طلاق به ترتیب ۶/۳۲ و ۴/۳۷ و میانگین طول مدت ازدواج در طلاق‌های ثبت شده نیز در این مدت ۱۰سال بوده است.»


باید فکری به حال آسیب‌های طلاق شود


درست است که کسی با هدف طلاق ازدواج نمی کند، اما متاسفانه آمار طلاق و وضعیت طلاق به دلیل نبود آموزش‌های لازم قبل از ازدواج و البته مراقب نبودن از رابطه زن وشوهری بسیار نگران کننده است.

بارها کارشناسان گفته اند که دولت به جای اجباری کردن مشاوره پیش از طلاق ، این مشاوره را قبل از ازدواج اجباری کند. اما متاسفانه تاکنون این موضوع اتفاق نیفتاده است.

طلاق به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … رخ داده که عوارض فردی و اجتماعی بسیاری دارد و می‌تواند بر کیفیت زندگی فردی و اجتماعی فرد تاثیر بگذارد.

افزایش خانواده‌های بی سرپرست و بدسرپرست، افزایش تعداد کودکان ناشی از پدیده طلاق، افزایش مشکلات و اختلالات روان شناختی و … تنها نمونه‌هایی از این عوارض بعد از طلاق هستند. در ادامه به اشتباهات بعد از طلاق خواهیم پرداخت تا با شناخت آنها از مرتکب شدن به این اشتباهات خودداری کنیم.


اشتباهات بعد از طلاق چه هستند ؟


۱- طلاق را نمی‌پذیرید


معمولا در ابتدای هر سوگ و از دست دادنی، انکار سراغمان می‌آید و با نپذیرفتن و گاهی کوچک شمردن این پدیده سعی می‌کنیم از مسائل ناشی از طلاق فرار کنیم.

به عبارتی نمی‌خواهیم آن را بپذیریم زیرا ما انسان‌ها عادت داریم از ترس‌هایمان فرار کرده و از درد گریزان باشیم، پذیرش ما را با درد و ترس ناشی از طلاق مواجه می‌کند.

ما باید این موضوع را باور کرده و با طلاق زندگی کنیم. تصور نکنید که با طلاق قرار است گذشته را فراموش کنیم، زیرا گذشته غیر قابل فراموش شدن است.

آگاه باشید که با کوچک شمردن طلاق و نگرفتن مشاوره های لازم برای کاهش آسیب های روحی و روانی ناشی از طلاق فقط به خود و اطرافیانمان ضربه می زنیم.

ما بایستی بتوانیم با تمام هیجانات منفی ناشی از طلاق به زندگی خود ادامه دهیم. پس بهتر است تا با آگاهی از اشتباهات بعد از طلاق به بهبود زندگی فردی خود کمک بزرگی کنیم.


۲- وارد رابطه اشتباهی می‌شوید


اشتباهات بعد از طلاق

یکی دیگر از اشتباهات بعد از طلاق این است که فرد برای التیام زخم های ناشی از طلاق خود به دنبال فرد دیگری می گردد. بسیاری از افراد از ترس تنهایی و برذای تسکین زخم های خود ممکن است با افراد اشتباهی وارد رابطه عاطفی شوند.

چنانچه قصد شما با آشنایی فرد جدید صرفا فراموش کردن مشکلات روحیتان است به شما می گوییم که دارید مرتکب اشتباه بزرگی می شوید. باید حواستان باشد به محض طلاق، وارد رابطه جدیدی نشوید.

شما بایستی حداقل ۲ یا ۳ ماه از طلاق گذشته و در این فرصت به تصمیمات خود در آینده  و رفتار‌های اشتباهمان در گذشته بیشتر فکر کنیم تا از تکرار آنها در زندگی جدید خودداری کنیم.

پیشنهاد می کنیم تا مقاله « ازدواج مجدد بعد از طلاق » را با دقت مطالعه نموده تا بتوانید با نکاتی که برای ازدواج مجدد بعد از طلاق لازم است بدانید آشنا شوید.


۳- احساسات‌ خود را نمی‌شناسید


جدایی با هیجانات منفی بسیاری همراه است. احساس پشیمانی، خود مقصرسازی، بی ارزشی، تنهایی، پوچی و کمبود‌های عاطفی و هیجانی، از جمله احساساتی است که بعد از طلاق به سراغمان آمده و ممکن است در صورت ناآگاهی ما را دچار مشکلات روان شناختی کند.

به این ترتیب بایستی بعد از طلاق بدانیم که چه احساساتی قرار است بروز پیدا کند تا بهتر بتوانیم با آنها برخورد کنیم. در این صورت، خیلی زود افسردگی، استرس، ترس و … هم به سراغمان خواهد آمد.


برای آینده برنامه‌ریزی نمی‌کنید


یکی از اشتباهات بعد از طلاق این است که افراد برای آینده خود برنامه ریزی نمی کنند. باید بدانید که زندگی همواره در  جریان است و بعد از طلاق قرار نیست زندگی از حرکت باز ایستد.

لازم است تا افراد برای بعد از طلاق خود در خصوص نوع زندگی، تامین هزینه‌های زندگی، شغل، ارتباط با اعضای خانواده و … برنامه‌ریزی کنند.


در صورت نیاز با همسر سابقتان توافق نمی‌کنید


یکی دیگر از اشتباهات بعد از طلاق این است که افراد با همسر سابقشان توافق نمی کنند. اگر شما فرزندانی دارید باید بر روی مسائلی چون تحصیل ، محل زندگی ، هزینه زندگی آنها ( نفقه و حضانت فرزند ) با همسر سابق خود توافق کنید.

در مقاله « موارد توافق در طلاق توافقی » به تفصیل به ذکر مواردی که در طلاق توافقی باید بر سر آنها توافق کرد و آنها را به ثبت رساند صحبت کردیم.

در بسیاری از مواقع فرزندان مورد بی توجهی قرار گرفته و بزرگ‌ترین گروهی که از طلاق صدمه و آسیب می‌بینند، آن‌ها هستند، همان‌ها که در آینده ازدواج خواهند کرد، پدر و مادر خواهند شد و ….


هوشمندانه رفتار نمی‌کنید


یکی دیگر از اشتباهات بعد از طلاق این است که هوشمندانه رفتار نمی کنید. بعد از قطعی شدن جدایی به خصوص در روزهای اول، حواستان باشد که هوشمندانه رفتار کنید. به عبارت دیگر لازم است از مشاوران متخصص در این حوزه کمک بگیرید تا گام به گام در پذیرش طلاق به شما کمک شود.